مقایسه یافته های سی تی اسکن مغز در بیماران شناخته شده مبتلا به اسکیزوفرنی با افراد سالم

چکیده:
هدف
اسکیزوفرنی یکی از بیماری های مهم و شایع روانپزشکی است که هنوز علت اصلی آن دقیقا معلوم نشده است ولی بهر حال بیماری در مغز بوده و یکی از نظریه های شایع وجود تغییرات ساختمانی مغز در این بیماری است. یکی از روش های تشخیصی در این بیماری روش های تصویرنگاری از مغز است که امکان مشاهده مستقیم ساختمان مغز انسان زنده را ممکن می سازد. دردسترس ترین این روش ها سیتی اسکن مغز است. مطالعات قبلی انجام شده در این مورد یافته های متفاوت و بعضا متناقض در ساختمان مغز بیماران اسکیزوفرنی گزارش می کنند. با توجه به شیوع اسکیزوفرنی و اهمیت بررسی پاتوفیزیولوژی بیماری را مورد بررسی مجدد این یافته ها با استفاده از سی تی اسکن و همچنین بررسی ارتباط این یافته ها با جنس و تعیین میزان حساسیت و ویژگی هر کدام از یافته ها، هدف اصلی این مطالعه می باشد.
روش بررسی
این مطالعه در سال 82 در شهرستان اهواز به صورت موردی- شاهدی انجام شد و سی تی اسکن مغز 60 بیمار اسکیزوفرنی با 60 فرد سالم از لحاظ 15 پارامتر آناتومیک مورد مقایسه قرار گرفت. وضعیت کورتکس مغزی، میزان آتروفی مغزی در لوب های فرونتال و تمپورال، اتساع بطن های جانبی، اتساع شاخ تمپورال، افزایش قطر شیار سیلوین، افزایش قطر بطن سوم، افزایش قطر بطن چهارم، قطر هسته های قاعده ای مغز، اقطار تالاموس و بالاخره وضعیت کلسیفیکاسیون پینه آل و هبنو-له بررسی و مقایسه شد، داده های کمی توسط روش محاسبه و داده های کیفی توسط روش مجذورکاری تجزیه و تحلیل شدند. همچنین حساسیت «اختصاصی بودن» ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی به تفکیک برای همه اجزا محاسبه شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده در این مطالعه شیوع بیشتر آتروفی لوب فرونتال (P<0.05)، بزرگ تر بودن حداکثر قطر بطن جانبی (Z=2.5)، بزرگ تر بودن حداکثر قطر شاخ تمپورال در سمت چپ (Z=3.8) و شیوع بیشتر کلسیفیکاسیون پینه آل (P<0.05) در بیماران اسکیزوفرنی را نشان می دهد.
نتیجه گیری
از نتایج برمی آید که روش ساده ای مثل سیتی اسکن، می تواند تا حد قابل قبولی شواهدی را به نفع اسکیزوفرنی نشان دهد که در کمک به تشخیص این بیماری یاریگر روانپزشکان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p268391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!