شیوع اختلالات حرکتی مری در بیماران مبتلا به رفلاکس معده به مری و مقایسه آن با گروه بدون رفلاکس

چکیده:
هدف
پاتوژنر بیماری رفلاکس مری به معده چند فاکتوری می باشد. نقش اسفنکتر تحتانی مری در رفلاکس معده به مری به میزان زیادی مورد بررسی قرار گرفته و از آن جا که پریستالتیسم های مری نقش مهمی در پاک کردن مری از اسید دارند، اخیرا حرکات مری در بیماران مبتلا به رفلاکس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط رفلاکس و عوارض آن با اختلالات حرکتی مری می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 55 بیمار براساس نتایج اندوسکوپی و سنجش PH به سه گروه مبتلا به ازوفاژیت (18 نفر) گروه رفلاکس بدون ازوفاژیت (17 نفر) و بدون رفلاکس (20 نفر) تقسیم شدند. سپس یافته های مانومتری شامل فشار اسفنکر تحتانی مری، دامنه انقباضات مری، مدت زمان انقباضات مری و انقباضات غیر موثر مری (IEM) در سه گروه با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین فشار اسفنکر تحتانی مری در سه گروه به ترتیب برابر با 24.49، 33.47 و 32.97 میلی متر جیوه بود و بین آنها تفاوت معنی داری وجود نداشت. متوسط زمان انقباضات مری در هر سه گروه 4.79 ثانیه بود و تفاوت معناداری بین سه گروه مشاهده نشد. دامنه انقباضات در سه گروه مبتلا به ازوفاژیت و رفلاکس کمتر از گروه کنترل بود (P<0.001) و به ترتیب برابر 39، 77 و 79.9 میلی متر جیوه بود. میزان انقباضات غیر پریستالتیک در سه گروه به ترتیب 40.53، 12.47 و 4.81 درصد بود IEM. (P<0.001) در 72.3 درصد افراد گروه 1 و 23.5 درصد افراد گروه 2 و 5 درصد افراد گروه 3 مشاهده گردید (P<0.001). گروه 3 که دارای ازوفاژیت بودند براساس شدت اختلالات مخاطی به 2 زیر گروه شامل افراد با ازوفاژیت خفیف و افراد با ازوفاژیت شدید تقسیم شدند. تمامی 7 نفر بیمار مبتلا به ازوفاژیت شدید (100%) و 6 نفر از افراد دارای ازوفاژیت خفیف (54.5 درصد) IEM نشان دادند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که فشار اسفنکتر تحتانی مری در حالت استراحت در ایجاد رفلاکس معده به مری نقش زیادی ندارد. کاهش حرکات مری که به صورت کاهش دامنه انقباضات مری و IEM مشخص می گردد، با بیماری رفلاکس و شدت ضایعات مخاطی رابطه دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p268392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!