ارائه مدل تاثیر سرمایه های روان شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرمایه روان شناختی جلوه ای از وضعیت مثبت روحی و روانی افراد می باشد که می تواند بر عملکرد افراد موثر باشد، بنابراین هدف این مطالعه ارایه مدل تاثیر سرمایه های روان شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز بود.

روش کار

پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) بود که جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی شامل مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش استان البرز بود به تعداد 20 نفر و جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کمی شامل کلیه معلمان رسمی و پیمانی استان البرز (بخش دولتی) به تعداد 25402 نفر بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 10 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 378 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته سرمایه های روان شناختی و پرسش نامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین متغیر سرمایه روان شناختی با ارتقای عملکرد شغلی براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 683/0 برقرار است، لذا تاثیر سرمایه های روان شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز در سطح 99/0 معنی دار شده است.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان بیان داشت که سرمایه روان شناختی یکی از عوامل متاثر در شکل گرفتن عملکرد شغلی است لذا با تقویت سرمایه های شناختی در میان کارکنان می توان زمینه کارکرد موثرتر در محیط سازمانی را فراهم کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!