بررسی همبستگی بین فشار پاسخ گویی مدیران بیمارستان های دولتی شهر کرمان و مازاد بودجه ای با تمرکز بر نقش هوش اخلاقی و عدم تقارن اطلاعاتی در سال 1401: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مازاد بودجه ای به عنوان این که مدیران در زمینه منابع مورد نیاز بودجه ای خود، تقاضای میزان دریافت بودجه بیشتر از نیاز واقعی می کنند، تعریف شده است که فشار پاسخ گویی، عدم تقارن اطلاعاتی و هوش اخلاقی می تواند آن را دست خوش خود قرار می دهد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی بین فشار پاسخ گویی مدیران و مازاد بودجه ای با تمرکز بر هوش اخلاقی و عدم تقارن اطلاعاتی بیمارستان های دولتی شهر کرمان می باشد.

مواد و روش ها

در پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری آن شامل همه مدیرانی بود که در سال 1401 در بیمارستان های دولتی شهر کرمان به هر نحوی در فرآیند بودجه ریزی مشارکت داشته اند. با توزیع پرسش نامه بین اعضای جامعه آماری، تعداد 100 پرسش نامه جمع آوری شد. برای آزمون الگوی پژوهش از روش الگوسازی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین فشار پاسخ گویی و ایجاد مازاد بودجه ای رابطه منفی و معناداری وجود دارد
(169/0-=β، 001/0>P). هم چنین، بین عدم تقارن اطلاعاتی و ایجاد مازاد بودجه ای نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (809/0=β، 001/0>P). افزون بر این، لازم به ذکر است که متغیرهای عدم تقارن اطلاعاتی و هوش اخلاقی بر رابطه بین فشار پاسخ گویی و ایجاد مازاد بودجه ای دارای نقش تعدیل کنندگی نیستند.

نتیجه گیری

با توجه به نقش مشارکتی مدیران و فرصت کافی برای ایجاد مازاد بودجه ای، مدیران سطوح بالاتر باید ضمن بهبود عملکرد مدیران سطوح پایین با نظارت هر چه دقیق تر، بازبینی و اعمال کنترل های بیشتر و افزایش فشار پاسخ گویی، تاحدودی از ایجاد مازاد بودجه ای جلوگیری به عمل آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1163 تا 1178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!