تفاوت فاصله انتهای ریشه های پرمولرهای فک پایین تا فورامن منتال در تصاویر CBCT زنان و مردان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 1399 - 14

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 دانستن محل فورامن منتال هنگام کاربردهای معمول دندانپزشکی مانند بی حسی موضعی،جراحی پری اپیکال و اندودنتیک،کشیدن دندان نهفته و خروج کیست و تومور اهمیت دارد. با توجه به محدودیت های موجود در اطلاعات در دسترس پیرامون این ساختارآناتومیک، هدف از این مطالعه ارزیابی ارتباط میان ریشه دندان های پرمولر مندیبل و فورامن منتال بود.

روش بررسی:

 در این مطالعه گذشته نگر، تصاویر CBCT 94 بیمار  47 مرد و 47 زن که در سال تحصیلی 1399 - 1400 به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه کرده اند، ثبت وارزیابی شد. در نهایت داده ها جهت بررسی تفاوت فاصله انتهای ریشه دندان های پرمولر مندیبل تا فورامن منتال در جنس زن و مرد، به کمک نرم افزار SPSS ویرایش 24 و آزمون t-test آنالیز شدند.

یافته ها :

از نظر آماری اختلاف معنی داری برای هیچ کدام از ریشه ی دندان های پرمولر دوم راست مندیبل، پرمولر اول و پرمولر دوم چپمندیبل در رابطه با فاصله انتهای ریشه تا فورامن منتال در زنان و مردان وجود نداشت. اما این فاصله در ریشه پرمولر اول راست مندیبل درمردان به طور معناداری بیشتر از زنان بود  (008 / 0=P).

نتیجه گیری:

 این مطالعه نشان داد که به جز ریشه دندان پرمولر اول راست مندیبل تفاوت معناداری در فاصله بین اپکس پرمولرهایمندیبل تا فورامن منتال بین زنان و مردان وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
412 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!