بررسی خواص آنتی اکسیدانی و اثر سایتوتوکسیک عصاره گیاه بشقابی سنبله ای (Scutellaria pinnatifida) بر بقاء و میزان بیان ژ ن های درگیر در چرخه سلولی (P53 و CDK2) در سرطان کلیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

برای درمان سرطان کلیه از روش هایی مانند جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و غیره استفاده می شودکه عوارض زیادی ایجاد می کنند، بنابراین سعی می شود از روش هایی نظیر ترکیبات گیاهی که عوارض کم تری دارند، استفاده شود. گیاهان دارویی ترکیبات بسیاری دارندکه فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی از خود نشان داده و در نتیجه از پیشرفت سرطان جلوگیری می کنند و فعالیت های ضد التهابی، ضد توموری و ضد جهش زایی نیز دارند. با توجه به اهمیت تغییراتی که در عملکرد ژن ها خصوصا ژن های حیاتی طی سرطان رخ می دهد، در این مطالعه ژن های درگیر در چرخه سلولی شامل  P53و CDK2 بررسی شدند. هدف از انجام این مطالعه بررسی خواص آنتی اکسیدانی و اثر سایتوتوکسیک عصاره گیاه بشقابی سنبله ای (Scutellaria pinnatifida) بر بقاء و میزان بیان ژ ن های درگیر در چرخه سلولی (P53 و CDK2) در سرطان کلیه بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی عصاره گیاه Scutellaria pinnatifida به روش خیساندن تهیه و وجود ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در عصاره به صورت کیفی بررسی گردید. سلول های ACHN سرطان کلیه کشت داده شدند. اثر سایتوکسیک عصاره با غلظت های 1000، 500، 250، 125، 100و 62/5 µg/ml به روش MTT (3-(4, 5-Dimethylthiazol-2-yl)-2, 5-Diphenyltetrazolium Bromide) که یک روش رنگ سنجی برای بررسی تکثیر و بقای سلول ها است، در زمان های 24، 48 و 72 ساعت مورد سنجش قرار گرفت. سپس استخراج RNA از سلول های در معرض تیمار با غلظت500 و 250 µg/ml انجام شده و غلظت و کمیت RNA های استخراج شده با استفاده از نانو دراپ سنجیده شد. سپس از RNA های استخراج شده، cDNA ساخته شد و میزان بیان ژن های P53 و  CDK2با استفاده از Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت. برای ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی عصاره از تست DPPH (Diphenyl picrylhydrazyl) استفاده گردید که بر اساس اندازه گیری ظرفیت مهار آنتی اکسیدان ها نسبت به آن است.

یافته ها

طبق نتایج به دست آمده از تست های فیتوشیمیایی، عصاره گیاه بشقابی سنبله ای حاوی فلاونویید، تری ترپنویید، آسترویید، استرول و گلیکوزید می باشد، اما فاقد آلکالویید، تانین و ساپونین است. تست MTT نشان داد که عصاره گیاه Scutellaria pinnatifida بر روی سلول های ACHN اثر کشندگی دارد و این اثر وابسته به دوز و زمان است. با کاهش غلظت عصاره گیاه بشقابی سنبله ای درصد زنده ماندن سلول ها به طور معنی داری افزایش یافت و با افزایش طول مدت تیمار از 24 تا 72 ساعت، میزان بقا در سلول های سرطانی کلیه به طور معنی داری کاهش یافت. Real Time PCR  نیز افزایش بیان ژن P53 و کاهش بیان ژن CDK2 را در سلول های ACHN تحت تیمار با عصاره گیاه Scutellaria pinnatifida را نشان داد. تغییرات بیان نیز وابسته به دوز و زمان بود. تست آنتی اکسیدانی خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره را تایید کرد و نشان داد خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه وابسته به غلظت است. سطح معنی داری در این مطالعه کم تر از0/05 (0/05<p) بود.

استنتاج

یافته های این مطالعه نشان می دهند که عصاره گیاه Scutellaria pinnatifida می تواند اثر ضد سرطانی داشته و سلول های سرطانی ACHN را از بین ببرد. تغییرات بیان ژن P53 و CDK2 در سلول ACHN نشان دهنده آن است که عصاره گیاه Scutellaria pinnatifida احتمالا چرخه سلولی را در سلول های سرطانی کلیه مختل کرده و از این طریق باعث کاهش بقای این سلول ها می گردد، بنابراین می تواند به عنوان ترکیبی با خواص ضد سرطانی مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!