بررسی مقایسه ای تاثیر دهان شویه حاوی عصاره روغن درخت چای/آلوئه ورا و کلرهگزیدین در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های شهر اراک در سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پیشگیری از وقوع پنومونی وابسته به ونتیلاتور(VAP) به عنوان یکی از رایج ترین و نیز مهلک ترین عوارض ناشی از اینتوباسیون و تهویه مکانیکی در بخش های مراقبت ویژه، همواره در مطالعات بی شماری مورد تاکید بوده است. اگرچه دهان‎شویه کلرهگزیدین به عنوان استانداردی طلایی در کنترل پلاک‎های دندانی و پیشگیری از VAP به صورت رایج مورد استفاده است، اما با عنایت به گسترش بروز عفونت‎های گرم منفی در اثر مقاومت به آنتی‎بیوتیک‎های رایج و عوارض آن و نیز با توجه به خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دهان‎شویه گیاهی روغن درخت چای/آلویه ورا، این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تاثیر دهان شویه های مذکور بر میزان بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور می باشد. 62 بیمار اینتوبه 65-16 سال بستری در بخش‎های مراقبت ویژه بیمارستان حضرت ولیعصر شهر اراک در سال 1401 با روش تصادفی‎سازی ساده در دو گروه مداخله (دهان‎شویه روغن درخت چای/آلویه ورا) و کنترل (دهان‎شویه کلرهگزیدین) مورد بررسی قرار گرفتند. بطری های دهان شویه قبل از توزیع پوشیده شد. بیماران، همکاران (پرستاران) و نیز پزشک تعیین کننده نتیجه نهایی مطالعه، هیچ‎یک از قرارگیری افراد در گروه مداخله و یا کنترل آگاهی نداشتند. مراقبت های دهانی در هر دو گروه با شست وشوی دست ها، پوشیدن دستکش، ارزیابی دهان، تنظیم فشار کاف لوله تراشه (20-30 سانتی متر آب)، مسواک زدن با مسواک نرم، استفاده از دهان شویه روزانه دو نوبت و سپس ساکشن ترشحات دهان و ساب گلوت به روش باز انجام گردید. در انتها در فواصل 3 روز (جهت ارزیابی بروز VAP زودرس) و 7 روز (جهت ارزیابی بروز VAPدیررس) پس از انجام مداخله، نمره بالینی عفونت ریوی تعدیل شده محاسبه و امتیاز بیش تر یا مساوی 6 به عنوان تشخیص پنومونی در نظر گرفته شد. این ابزار در مطالعات مشابه مورد استفاده قرار گرفته و روایی و پایایی آن تایید شده است. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون کای اسکویر، تی مستقل و آزمون اندازه‎گیری های مکرر برای بررسی اثر مداخله در طول زمان با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

براساس نتایج به دست آمده، 5/64 درصد از شرکت کنندگان مرد و 35/5 درصد زن بودند. از نظر میانگین سنی، جنسیت، علت بستری، سابقه ابتلا به بیماری های زمینه ای، مداخلات تهاجمی، میانگین تعداد داروهای مصرفی و آنتی بیوتیک ها، نوع و میزان تغذیه، مدت زمان تهویه مکانیکی، اختلاف آماری معناداری میان دو گروه وجود نداشت. در گروه مداخله، 9/7 درصد از بیماران و در گروه کنترل، 12/9 درصد از بیماران دچار پنومونی زودرس شدند. با وجود این که بروز پنومونی زودرس در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل بود اما اختلاف آماری معناداری بین دو گروه وجود نداشت (0/99=P). درخصوص پنومونی دیررس نیز میزان بروز در گروه مداخله 12/9 درصد و در گروه کنترل، 16/1 درصد بود که با وجود بروز پایین‎تر پنومونی دیررس در گروه مداخله، اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (1/00=P). هم چنین طبق نتایج آزمون مقایسات زوجی بن فرونی، اختلاف میانگین نمره MCPIS بین زمان های 3 روز بعد و 7 روز بعد در گروه مداخله معنادار نبود و افزایش معناداری نداشت (0/06=P) و این بدان معناست که در این گروه، اثر مداخله در این زمان قابل مشاهده است.

استنتاج

انجام مراقبت های دهانی با استفاده از دهان شویه روغن درخت چای/آلویه ورا و یا کلرهگزیدین 0/2 درصد هیچ ارجحیت یا مزیت قابل توجهی بر یکدیگر ندارد و هر دو دهان شویه می توانند در کاهش پنومونی وابسته به ونتیلاتور موثر باشند. با توجه به بروز پایین‎تر پنومونی زودرس و دیررس در گروه مداخله توصیه به انجام مطالعاتی با حجم نمونه بیش تر و نیز با استفاده از ابزارهای دقیق بررسی دهان برای تایید حذف پلاک دندانی (نمره پلاک)، در این جمعیت از بیماران ‎می‎شود.

شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20210104049936IRCT

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!