کارایی زنبور پارازیتوئیدHabrobracon hebetor در تلفیق با ماترین و باکتری Bacillus thuringiensis در کنترل Anagasta kuehniella

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، کارایی زنبور پارازیتویید Habrobracon hebetor (Say) در تلفیق با ماترین و باکتریBacillus thuringiensis (Berliner) subsp. Kurstaki (Btk) در کنترلAnagasta kuehniella (Zeller) ، بررسی شد. غلظت های کشنده و زیر کشنده (LC30) ماترین و Btk  با روش زیست سنجی روی لارو میزبان تعیین شد. برای ارزیابی ترجیح سن میزبانی توسط پارازیتویید، با در اختیار قرار دادن لاروهای سنین مختلف میزبان، میزان پارازیتیسم زنبور تعیین شد. لاروهای سن چهارم و پنجم میزبان با غلظت زیر کشنده ماترین و Btk تیمار شدند و در حالت های انتخابی و غیرانتخابی، در اختیار زنبور پارازیتویید قرار گرفتند. سپس میزان فلج کنندگی، پارازیتیسم ، تخم گذاری، درصد ظهور و نسبت جنسی زنبورهای خارج شده تعیین شد. نتایج نشان دادکه زنبور های ماده، لاروهای سنین چهارم و پنجم میزبان را برای پارازیتیسم ترجیح می دهند.  در آزمون انتخابی زنبور های ماده، لاروهای تیمار شده با ماترین را برای پارازیتیسم ترجیح دادند اما در آزمون غیرانتخابی، بیشترین میزان پارازیتیسم و تخم گذاری مربوط به تیمار شاهد بود. درصد ظهور زنبورهای بالغ و نسبت جنسی آن ها (ماده / کل)، حاصل از لاروهای سن چهارم و پنجم تیمار شده با ماترین به ترتیب در آزمون انتخابی 61 و 54 درصد و آزمون غیرانتخابی 64 و 54 درصد بودند. نتایج نشان داد ماترین و Btk پتانسیل قابل توجهی در کنترل A. kuehniella دارند. اما با توجه به اثرات سوء زیر کشنده این عوامل کنترلی بر کارایی پارازیتویید، کاربرد هم زمان آن ها با زنبور پارازیتویید H. hebetor، پیشنهاد نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!