بررسی مقایسه ای دریافت های غذایی و سنجه های تن سنجی گروه بیماران سرطانی غیرمتاستاتیک کلورکتال و معده با گروه افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سرطان های کلورکتال و معده از شایع ترین انواع سرطان ها هستند. درک رابطه میان فاکتورهایی غذایی و این سرطان ها برای پیشگیری از سوءتغذیه و مدیریت آن در بیماران بسیار مهم است. این مطالعه باهدف بررسی مقایسه ای دریافت های غذایی و سنجه های تن سنجی بیماران سرطانی غیر متاستاتیک کلورکتال و معده با گروه افراد سالم انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 167 شرکت کننده (سرطان معده (51 نفر)، کلورکتال (58 نفر) و گروه کنترل (58 نفر) ارزیابی شدند. اندازه گیری پارامترهای تن سنجی با استفاده از روش های استاندارد انجام گردید؛ همچنین، دریافت های غذایی با استفاده از پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته ارزیابی شد. در ادامه، تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS-21 انجام شد.

یافته ها

یافته های حاصل از مطالعه نشان داد، نمایه توده بدنی، دور کمر، نسبت دور باسن در گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (01/0>p)؛ همچنین در بیماران کلورکتال آیت نسبت ها بالاتر از سرطانی های معده بودند (01/0>p). ارزیابی دریافت های غذایی هر سه گروه نشان داد که دریافت کربوهیدرات، پروتیین، چربی و انرژی در گروه سرطان معده به طور معنی داری کمتر از گروه سرطان کلورکتال (01/0>p) بود. همچنین در گروه سرطان معده، دریافت انرژی، کربوهیدرات، پروتیین و چربی به طور معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (05/0 >p).

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد بیماران مبتلابه سرطان تفاوت معنی داری در بین شاخص های تن سنجی و دریافت های غذایی با افراد غیر مبتلا دارند. پیشنهاد می شود از گروه درمانی متخصصین تغذیه برای بهبود وضعیت سلامت آن ها استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
719 تا 727
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!