اثر پوشش دهی با عصاره پوست انار و نشاء گوجه فرنگی بر ویژگی های فیتوشیمیایی و حفظ کیفیت میوه توت فرنگی رقم ’پاروس‘ طی نگهداری در انبار سرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ضایعات محصولات باغبانی از جدی ترین نگرانی های امروزی است. با افزایش جمعیت، خسارات و ضایعات محصولات غذایی نیز به طبع آن افزایش می یابد که به شدت بر سلامت محیط زیست و انسان اثرگذار است. از طرفی ضایعات باغبانی سرشار از مواد مغذی، پلی ساکاریدها، ترکیبات ضد میکروبی است که می توان از آنها برای تهیه پوشش های خوراکی استفاده کرد. پوشش خوراکی از میوه ها در برابر اتلاف مواد مغذی و معدنی محافظت می کند و ماندگاری آن ها را افزایش می دهد. توت فرنگی به دلیل تنفس و فعالیت متابولیکی بالا، بافت نرم و حساسیت به آسیب های مکانیکی و قارچی دارای عمر پس از برداشت کوتاهی است. جایگزینی تیمارهای سازگار با محیط زیست و ایمن برای جلوگیری از تلفات پس از برداشت این میوه جهت بهبود ماندگاری در انبار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این پژوهش عصاره های گیاهی استخراج شده از ضایعات بخش باغبانی به عنوان پوشش خوراکی توت فرنگی استفاده شده است. بدین جهت تاثیر عصاره های گیاهی پوست انار و نشاء گوجه فرنگی هر کدام با غلظت یک درصد بر افزایش زمان ماندگاری میوه توت فرنگی به مدت 15 روز در دمای 4 درجه سانتی گراد مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است، از میوه فاقد پوشش خوراکی به عنوان تیمار کنترل استفاده شد. برخی صفات کیفی و شاخص های رنگ میوه پس از 5، 10 و 15 روز انبارداری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد کاهش وزن و افت سفتی بافت در میوه های پوشش دهی شده با عصاره های گیاهی کمتر از میوه های شاهد بود. از طرفی تیمارهای مورد استفاده اثر مثبتی بر ویژگی های کیفی میوه شامل pH، مواد جامد محلول و اسیدیته قابل تیتراسیون داشتند. محتوی آنتوسیانین کل، میزان اسید آسکوربیک و فلاونویید کل نمونه ها در طول مدت انبارداری در میوه های پوشش دار بهتر از میوه های شاهد حفظ گردید. از طرفی محتوای فنل کل و ظرفیت آنتی اکسیدانی تحت تاثیر تیمار عصاره های گیاهی قرار نگرفت. بیشترین تغییرات رنگ در سطح میوه در نمونه شاهد مشاهده شد. میوه های پوشش دهی شده با عصاره پوست انار در حفظ پارامترهای کیفی پس از 15 روز، نسبت به سایر تیمارها بهتر عمل کردند و درصد پوسیدگی میوه ها را کمتر کردند. یافته های این پژوهش نشان داد که غلظت یک درصد عصاره های پوست انار و نشاء گوجه فرنگی می تواند به عنوان پوشش خوراکی در حفظ ویژگی های کیفی میوه توت فرنگی در انبار سرد موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1115 تا 1134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!