پیش بینی ابتلا به دیابت براساس سلامت وبهداشت دهان و دندان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای بهداشت دهان در بیماران دیابتی گامی مهم در ارتقای سلامت دهان و دندان است. از این رو هدف از این مطالعه پیش بینی سلامت بهداشت دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت و مقایسه آن ها با افراد سالم است.

مواد و روش ها

این مطالعه در بازه زمانی سال های 1399-1400  به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. گروه مورد مطالعه شامل 261 (مرد و زن) که 131 نفر سالم و130 نفردیابتی بودند  و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه، پرونده پزشکی و معاینه صورت گرفت. 6 متغیر سن، جنسیت، دندان های پوسیده، دندان های کشیده شده، دندان های ترمیم  شده و شاخص سلامت دهانی در این افراد بررسی شد. از دو الگوریتم درخت تصمیم گیری و ماشین بردار پشتیبان  با استفاده از نرم افزار Spss Modeler  استفاده شد.

یافته ها

مهمترین یافته های تحلیل درخت تصمیم گیری عبارت بود از: 1- اگر سن فرد کمتر و مساوی 37 سال باشد، آنگاه فرد 100 درصد سالم است. 2- اگر سن بالاتر از 37 سال باشد و تعداد دندان های پوسیده شده کمتر از میانگین 7 باشد و دندان کشیده شده هم نداشته باشیم، با احتمال 82 درصد فرد دیابتی است. اگر سن بالاتر از 37 سال باشد و تعداد دندان های پوسیده شده کمتر از میانگین 7 باشد و دندان کشیده شده بیشتر از 1 داشته باشیم آنگاه افراد کمتر از 49 سال، با شاخص بهداشت دهانی بیشتر از 0/9 ، 100 درصد دیابتی هستند. همچنین دقت کل ماشین بردار پشتیبان خطی 70/73درصد بوده  و نشان دهنده این است که دندان پوسیده شده با کمترین مقدار وزن تاثیر کمی در پیش بینی دیابتی و یا سالم بودن افراد دارد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد استفاده از الگوریتم های درخت تصمیم گیری و ماشین بردار پشتیبان می تواند پیش بینی کننده ابتلا به دیابت بر اساس سلامت و بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به دیابت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!