ارزیابی تاثیر سناریوهای توسعه بر هزینه های اجتماعی ناشی از مصرف انرژی صنایع استان اصفهان با رویکرد پویایی های سیستم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه، انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا از جمله چالش های مهم بشر محسوب می شوند. یکی از علت های اصلی این انتشار مصرف حامل های انرژی است. صنایع در توسعه ی کشورها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و همین موضوع باعث افزایش مصرف حامل های انرژی توسط صنایع می شود؛ بنابراین، مدل سازی مصرف انرژی و انتشار گازهای مذکور می تواند به طور دخور توجهی در شناخت روندهای کاهش مصرف انرژی، الگوی انتشار و هزینه های اجتماعی مرتبط با آن ها به ما کمک کند.

روش کار

در این مطالعه، مدلی با استفاده از رویکرد پویایی های سیستم به منظور محاسبه ی گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا در بخش صنعت استان اصفهان تولید شده است. در این مدل، میزان مصرف انرژی صنایع در سال های 1390 تا 1399 و هزینه های اجتماعی ناشی از این انتشارات محاسبه می شوند. سپس، سناریوهای توسعه در این مدل اعمال و میزان کاهش هزینه های اجتماعی محاسبه می شود.

یافته ها

هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا بین 58/2 تا 79/3 میلیون دلار بر مبنای دلار امریکا در سال 1381 بوده است. بیشترین هزینه های اجتماعی در سال 1392 و کمترین آن در سال 1394 ثبت شده است. همچنین، دی اکسیدکربن  بیشترین سهم را در هزینه های اجتماعی دارد.

نتیجه گیری

سوخت مازوت و انتشار گاز گلخانه ای ناشی از آن علت اصلی ایجاد هزینه های اجتماعی در منطقه ی مدنظر است و صنایع و نیروگاه ها مصرف کننده های اصلی این سوخت هستند؛ در نتیجه، سناریو حذف سوخت مازوت از صنایع بیشترین تاثیر را در کاهش هزینه های اجتماعی دارد. همچنین، علی رغم کارایی بیشتر نیروگاه های سیکل ترکیبی نسبت به نیروگاه های گازی، سناریو تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی آخرین سناریو پیشنهادی برای کاهش هزینه های اجتماعی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2699808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!