تاثیر آموزش به روش اجوکر بر میزان دانش و عملکرد احیای نوزاد در دانشجویان کارشناسی مامایی: مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش احیای نوزاد، از آموزش های اصلی برای افرادی است که مسئول مراقبت از تولد نوزاد هستند، بنابراین نحوه اجرا و انتخاب الگوی مناسب برای این آموزش بسیار مهم است. لذا استفاده از رویکردهای نوآورانه در آموزش احیاء که منجر به بهبود و حفظ دانش و مهارت فراگیران شود، حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش اجوکر، بر میزان دانش و عملکرد احیای نوزاد در دانشجویان کارشناسی مامایی انجام شد.

روش کار

این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله در سال 1401 بر روی 30 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت. آموزش به روش اجوکر با استفاده از آموزش تئوری و برگزاری کارگاه یک روزه انجام شد. بررسی سطح دانش و عملکرد دانشجویان با استفاده از چک لیست و پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی قبل، بلافاصله و 2 هفته پس از آموزش عملی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار STATA (نسخه 12) و آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس با اندازه های تکراری انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

نمره دانش احیای نوزادان در دانشجویان بلافاصله و 2 هفته پس از آموزش به طور معناداری در مقایسه با قبل از آموزش افزایش یافت (001/0=p). نمره عملکرد بلافاصله و 2 هفته پس از آموزش به طور معناداری در مقایسه با قبل از آموزش افزایش یافت. بر اساس نتایج آزمون های آماری، بین نمرات دانش و عملکرد در سه مرحله اختلاف آماری معناداری وجود داشت (001/0=p).

نتیجه گیری

روش اجوکر در ارتقاء میزان دانش و عملکرد احیای نوزاد دانشجویان مامایی موثر است، لذا طراحی و استفاده از این روش برای آموزش سایر مهارت های بالینی در دانشجویان مامایی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!