بررسی فرایند گردش بیمار و شناسایی فرصت های بهبود و ارتقای آن مبتنی بر مدیریت ناب با استفاده از رویکرد شش سیگما در اورژانس بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت بخش اورژانس در ارایه خدمات سریع و با کیفیت، امروزه بر مدیریت ناب برای کاهش اقدامات بی فایده و بدون ارزش افزوده در یک فرایند تاکید می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین فرایند گردش بیمار و شناسایی فرصت های بهبود و ارتقای آن با به کارگیری روش شش سیگما به عنوان یکی از مهم ترین زیرسیستم های مدیریت ناب، در اورژانس بیمارستان آموزشی منتخب کرمان انجام گرفته است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع مطالعه ترکیبی متوالی است که به صورت کمی و کیفی در چهار ماه پایانی سال 1400 و در اورژانس تخصصی قلب و اعصاب کرمان انجام گرفت. در این مطالعه جهت کاربرد مدیریت ناب از روش شش سیگما با رویکرد DMAIC در چهار گام و اسپاگتی چارت استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران اورژانس به تعداد 180 نفر بود. داده ها در این مطالعه با استفاده از فرم های محقق ساخته گردآوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel نسخه 2013 استفاده گردید.

یافته ها

با بررسی فرایندها و نیز استفاده از نمودار اسپاگتی چارت، عمده ترین مشکلات طولانی شدن مدت زمان پذیرش بیمار در بخش اورژانس قلب و اعصاب شناسایی شد. در صورت اجرایی شدن راهکار حضور نیروی پذیرش در تریاژ برای پذیرش بیماران سطح 1تا3، مسافت و زمان اضافی برای پذیرش بیمار حذف خواهد شد.

نتیجه گیری

استفاده از تفکر ناب در بخش اورژانس با به کارگیری شش سیگمای ناب و اسپاگتی چارت با کوتاه سازی فرایند ارایه خدمات، موجب بهبود جریان فعالیت بیماران، ارایه خدمات با کیفیت در اسرع وقت، کاهش زمان ارایه خدمات و در نتیجه افزایش رضایت آن ها خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 392
لینک کوتاه:
magiran.com/p2706786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!