رتبه بندی کیفیت وب سایت های تجاری- رفاهی مناطق آزاد ایران با استفاده از روش ترکیبی FBWM و FCODAS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر تعیین معیار های سنجش کیفیت یک وب سایت تجاری- رفاهی ایده آل برای مناطق آزاد و میزان اهمیت این معیارها بوده و وب سایت های فعلی مناطق آزاد کشور را رتبه بندی کرده است. در نهایت بر اساس نتایج تحقیق، راهکارهایی به منظور بهبود کیفیت خدمات وب سایت و همچنین افزایش میزان رضایتمندی کاربران، ازجمله توجه به سرمایه گذاری در طراحی وب سایت و تقویت محتوای اطلاعاتی ارائه شده است.
روش
ابزار ارزیابی، پرسشنامه های سیاهه وارسی و مدل وب کوآل برای بررسی کیفیت خدمات وب سایت ها بود. پس از تعیین عوامل ارزیابی وب سایت های مناطق آزاد توسط مرور پیشینه و با استفاده از روش دلفی فازی، اهمیت هریک از عوامل براساس روش بهترین- بدترین فازی (FBWM) محاسبه شد. برای انجام این دو مرحله، خبرگان از میان افراد متخصص، در زمینه های طراحی و توسعه وب سایت در حوزه front-end و back-end، رابط کاربری UX، تولیدکنندگان محتوای وب سایت و برنامه نویسان وب، به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در پایان رتبه بندی وب سایت های مناطق آزاد با استفاده از روش FCODAS انجام شد. به دلیل عدم قطعیت و مبهم بودن تفکرات انسان ها، در تمامی مراحل از روش های تصمیم گیری جدید فازی استفاده شده است.
یافته ها
مهم ترین شاخص های ارزیابی کیفیت وب سایت مناطق آزاد، به ترتیب تناسب و کفایت اطلاعات وب سایت، موتور جستجوی قوی، پشتیبانی از محیط های رابط کاربری مختلف، توجه به مشتری و برخورد محترمانه، زمان پاسخ دهی بعد از طرح تقاضای کاربر، ارتباط ایمن و مخفی نگاه داشتن اطلاعات شخصی، معرفی شد. همچنین وب سایت منطقه آزاد چابهار در این ارزیابی به عنوان بهترین وب سایت و مناطق آزاد ارس، انزلی، قشم، کیش، ماکو و اروند، به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با پیشرفت تکنولوژی و کارکرد بالای فضای مجازی در زمینه های رفاهی- تجاری، بهبود طراحی وب سایت می تواند منجربه بازخورد مثبت در تجربه کاربری شده و عامل مهمی در جذب بازار های داخلی و خارجی، تور های گردشگری و در نتیجه تجارت بهتر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!