دوپامین تکثیر تاکی زوایت های توکسوپلاسما را به واسطه تحریک رسپتورهای دوپامینی شبه D1 تسهیل می کند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توکسوپلاسما گوندی یک انگل درون سلولی اجباری است. توکسوپلاسما منجر به افزایش میزان دوپامین در مغز میزبان می شود. این احتمال وجود دارد که دوپامین در تکثیر توکسوپلاسما نقش داشته باشد. در این مطالعه، اثر دوپامین بر تکثیر تاکی زوایت های توکسوپلاسما در سلول های HFF-1 مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

سلول های HFF-1 کشت شده و با دوپامین 500 نانومولار تیمار شدند. به چاهک های حاوی سلول 105  × 4 تاکی زوایت اضافه شد. جهت بررسی نقش گیرنده ها، ابتدا سلول ها با دوپامین تیمار شدند. آنتاگونیست های گیرنده های دوپامینی D1 وD2  (به ترتیب SCH-23390 و سولپیراید)، به تنهایی و در ترکیب با هم با غلظت 10 نانومولار به محیط کشت اضافه شدند. سلول های تیمار شده با تاکی زوایت آلوده شدند. میزان تاکی زوایت ها با شمارش میکروسکوپ و به روش RT-qPCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

دوپامین به طور معنی داری (0/05p <) تکثیر تاکی زوایت ها در سلول های HFF-1 را افزایش داد. تیمار سلول ها با SCH-23390 توانست به طور معنی داری (0/05p <) اثر دوپامین را خنثی کند، درحالی که سولپیراید نتوانست از این اثر دوپامین جلوگیری کند. علاوه براین، ترکیب دو آنتاگونیست، SCH-23390 و سولپیراید، بطور معنی داری (0/05p <) تکثیر تاکی زوایت ها در سلول های HFF-1 را کاهش داد.

نتیجه گیری

مطالعه ما نشان داد که دوپامین تکثیر تاکی زوایت ها را در رده سلولی HFF-1 تحریک می کند. علاوه بر این، دوپامین اثر خود بر تکثیر انگل را ازطریق گیرنده های D1 اعمال می کند. این نتایج می تواند به طراحی و توسعه داروهای موثر علیه توکسوپلاسما کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
178 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!