بررسی تاثیر اسانس انیسون (Pimpinella anisum) بر جدایه های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه تعیین هویت شده به روش PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اسانس ها ترکیبی از روغن های فراری هستند که به عنوان یک متابولیت ثانویه در گیاهان ساخته می شوند.  اسانس انیسون به دلیل فعالیت ضدمیکروبی خود در برابر چندین باکتری بیماری زا شناخته شده است.  پاتوژن های باکتریایی آبزیان از جمله عوامل تاثیرگذار بر میزان تولید در مزارع پرورش ماهیان به حساب می آیند.  هدف از تحقیق حاضر، تشخیص عوامل بیماری زای باکتریایی در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) و همچنین بررسی فعالیت ضدباکتریایی اسانس انیسون بر روی این باکتری ها بود.  در این مطالعه دو  باکتری بیماری زا شامل استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه از کلیه قدامی ماهیان زنده پس از آسان کشی جداسازی و خالص سازی شد و به وسیله آزمایش PCR تعیین هویت شدند، سپس فعالیت ضد باکتریایی اسانس انیسون علیه این عوامل بیماری زا به روش ماکرودایلوشن براث مورد ارزیابی قرار گرفت.  بر اساس یافته ها، نتایج PCR نشان دهنده میزان شیوع بالای استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه در استخرهای پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان است، تاثیر اسانس انیسون بر روی باکتری های مورد آزمایش حاکی از حداقل غلظت بازدارندگی از رشد برای استرپتوکوکوس اینیایی µl/ml19/0 و این مقدار برای لاکتوکوکوس گارویهµl/ml 312 /0 بود.  قطر هاله عدم رشد تحت تاثیر اسانس انیسون برای این باکتری های گرم مثبت با قطر هاله عدم رشد تحت تاثیر آنتی بیوتیک های رایج مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج بیان گر اختلاف معنی دار اسانس انیسون در مقایسه با آنتی بیوتیک ها بود که نشان دهنده پتانسیل قابل توجه اسانس انیسون در مهار رشد باکتری های مذکور بوده است و به همراه تشخیص سریع عوامل بیماری زا در موفقیت آبزی پروری نقش موثری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!