ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازی های آنلاین دانش آموزان متوسطه دوم بر اساس تحریف شناختی و اضطراب اجتماعی با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان
این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازی های آنلاین در دانش آموزان متوسطه دوم بر اساس تحریف شناختی و اضطراب اجتماعی با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان انجام شد.
روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال 1402-1401 تشکیل دادند. که از میان آنان، 400 دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ و چانگ، 2002)، تحریف شناختی (عبدالله زاده و سالار، 2000)، اضطراب اجتماعی نوجوانان (پاکلک، 1997) و دشواری در تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، 2004) استفاده شد به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.7 استفاده گردید. همچنین به منظور پاسخگویی به فرضیه های و روش پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی با داده ها برخوردار است. یافته ها بیانگر آن بود که تحریف شناختی، اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان بر اعتیاد به بازی های آنلاین اثر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد تحریف شناختی و اضطراب اجتماعی بر اعتیاد به بازی های آنلاین اثر غیرمستقیم دارد.
از آنجا که تحریف شناختی، اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجانی می توانند نقش موثری در اعتیاد به بازی های آنلاین داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگان های آموزشی با در نظر گرفتن این عوامل، برنامه های نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.