مطالعه ی مورد شاهدی بررسی ارتباط بین سطح ویتامین D و عفونت های ادراری فوقانی (UTI) در کودکان بین 2 ماه تا 6 سال در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت ادراری در کودکان از شیوع بالایی برخوردار است و می تواند باعث عوارض و موربیدیتی های بالایی شود. به علاوه طبق برخی مطالعات ویتامین دی می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی و کاهش احتمال عفونت ادراری شود. اما این تاثیر به طور قطع مشخص نشده است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سطح ویتامین D و عفونت های ادراری فوقانی (UTI-urinary tract infection ) در کودکان بین 2 ماه تا 6 سال  در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 2022 می باشد.

روش کار

این مطالعه مورد شاهدی بر روی 50 کودک مبتلا به اولین نوبت عفونت ادراری تب دار و 50 کودک نرمال بدون UTI با سنین 2 ماه تا 6 سال که به بیمارستان حضرت علی اصغر مراجعه کردند، انجام شد. چک لیستی فراهم شد که در آن اطلاعات دموگرافیک افراد از جمله سن و جنس یادداشت شد. همچنین نتایج مربوط به آنالیز تست های روتین آزایشگاهی نظیر CBC، WBC، PMN، ESR، وCRP ، BUN، ALP، کلسیم و فسفر خون، نیز برای بیماران اندازه گیری و یادداشت شد.

یافته ها

با استفاده از آزمون غیر پارامتریک MANN_WHITNEY مشخص شد ویتامین D در دو گروه با یک دیگر تفاوت معنادار دارد و در گروه مورد (مبتلا به UTI) به طور معناداری کمتر است (041/0=P).

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر مشخص شد سطح ویتامین D در افراد دارای UTI به طور معناداری کمتر است. همچنین سطح ویتامین D با سایر آزمایش ها شامل WBCو PMN و کراتینین وBUN و ESR و CRP و آلکالن فسفاتاز و فسفر و کلسیم در هیچ یک از گروه ها ارتباط معنادار نداشت. به علاوه مشخص شد کمبود ویتامین D (کمتر از 30 نانومول بر لیتر) شانس ابتلا به UTI را دو برابر بیشتر می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!