بررسی اثر دما و سه زیر گونه از باکتری Bacillus thuringiensis بر تشکیل گره در سیستم ایمنی و برخی پارامتر های زیستی شب پره مدیترانه ای آرد Ephestia kuehniella Zeller (Lepidoptera: Pyralidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتری بیمارگر حشرات،Bacillus thuringiensis ، گرم مثبت و اسپورزا است که تعداد زیادی از زیر گونه های آن شناسایی و معرفی شده است. پاسخ های ایمنی حشرات، پس از بلعیدن Bt یا پروتئین های سمی آن فعال می شود. هدف از این تحقیق، بررسی اثر دما و سه زیر گونه B. thuringiensis subspecies thuringiensis (Btt) ، B. thuringiensis subspecies aizawai (Bta) و B. thuringiensis subspecies galleriae (Btg) بر تشکیل گره طی پاسخ ایمنی و برخی پارامتر های زیستی شب پره Ephestia kuehniella Zeller (Lepidoptera: Pyralidae) بود. برای آلوده سازی بستر غذایی لارو، از غلظت 109 اسپور در میلی لیتر استفاده شد. این آزمایش در سه دمای مختلف (20، 25 و 30 درجه سلسیوس)، رطوبت نسبی 5±55 درصد و دوره نوری 16:8 (روشنایی: تاریکی) انجام شد. به طور معنی دار بیشترین تعداد گره تحت تاثیر زیر گونه های Bta و Btg در دمای 30 درجه سلسیوس و کمترین میزان گره در شاهد در هر سه دما مشاهده شد. مدت زمان تا شفیره شدن، در هر دما بین سه زیرگونه اختلاف معنی دار نداشت. اما، بین دماهای مختلف در هر زیرگونه اختلاف معنی دار مشاهده شد. همچنین، این مدت زمان در شاهد به طور معنی دار تحت تاثیر دما قرار گرفت. بیشترین میزان تولید شفیره مربوط به دماهای 20 و 25 درجه سلسیوس در زیرگونه Bta و شاهد بود که با هم اختلاف معنی دار نداشتند. تعداد حشرات کامل بدست آمده در تیمار Bta مشابه شاهد تحت تاثیر دما قرار نگرفت. از آنجا که دما بر تعداد گره ها در شاهد تاثیری نداشت، چنین استنباط می شود که افزایش دما با تاثیر بر باکتری Bt، تعداد گره های تشکیل شده را در لارو های زنده مانده افزایش داده و همچنین، نوع زیر گونه باکتری به طور معنی دار بر آن تاثیر داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!