مطالعه اپیدمیولوژی بیماران با آنوریسم مغزی پاره شده

چکیده:
مقدمه
پارگی خود به خودی آنوریسم های مغزی معمولا باعث ایجاد خونریزی تحت عنکبوتیه می گردد و در مواردی با علائم هموراژی داخل بطن و یا ایجاد هموراژی داخل نسج مغزی با یا بدون خونریزی تحت عنکبوتیه تظاهر می کند. فاکتورهای متعددی در تعیین پیش آگهی این بیماران دخالت دارند لذا این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژیک بیماران با آنوریسم مغزی پاره شده انجام گرفته است.
روش کار
این مطالعه توصیفی طی سال های 1381-1374 در بخش جراحی بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است. تعداد 100 بیمار که مبتلا به آنوریسم پاره شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات فردی، محل آنوریسم، عوارض بیماری های زمینه ای در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی پردازش گردید.
نتایج
از کل بیماران 62% زن و 39% مرد بوده اند (تقریبا نسبت به 2/3) با متوسط سنی 45 سال مربوط است متوسط معیار اغمای گلاسکو برای سطح هوشیاری (GCS) در بدو ورود 4/12 بوده است از فاکتورهای زمینه ای 42% پرفشاری، 19% اعتیاد، 11% دیابت در بیماران وجود داشته است. متوسط درجه هاتت و هس (H-H) برای SAH 2/8 بوده است اکثر بیماران به صورت تاخیری عمل شده اند خونریزی مجدد در 17% و وازواسپاسم در 18% بیماران دیده شده است. نتایج جراحی به صورت عالی 61%، خوب 22%، 5% بد و فوت در 7% بوده است.
نتیجه گیری
شیوع خونریزی تحت عنکبوتیه در کشور ما کم نبوده و لذا جهت کاهش عوارض آن و برطرف کردن علت زمینه ای باید بر اساس اقدامات تشخیصی سریع اقدام مناسب درمانی (طبی یا جراحی) انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p274676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!