دکورتیکاسیون در آمپیم اطفال

چکیده:
مقدمه
بیشتر متخصصین جراحی اطفال بر این عقیده اند که آمپیم های ثانوی به پنومونی در اطفال به ندرت نیاز به دکورتیکاسیون دارند. با تجویز آنتی بیوتیک و درناژ حفره پلورال می توان به نتایج خوبی دست یافت و در موارد خاصی اقدام به جراحی نمود. این مطالعه به منظور ارزیابی نقش جراحی و دکورتیکاسیون در آمپیم ثانوی به پنومونی اطفال به منظور شناخت فاکتورهای موثر در این تصمیم گیری انجام شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در سال های 1370-1380 در بخش های جراحی و اطفال بیمارستان امام رضا (ع) انجام شده است. 31 کودک مبتلا به آمپیم بدنبال پنومونی که در این بخش ها بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول که 23 نفر بودند تحت درمان با آنتی بیوتیک، توراکوسنتز و درناژ حفره پلو با درن قفسه سینه و گروه دوم که 8 نفر بودند دکورتیکاسیون شدند. معیارهای جواب به درمان در تمام این بیماران بهبودی حال عمومی و برطرف شدن علائم بالینی بود. به هیچ کدام از بیماران داروهای فیبرینولیتیک مثل استرپتوکیناز و اوروکیناز تجویز نشد. مشخصات فردی و نوع درمان و سابقه بیماری در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
گروه اول که شامل 23 بیمار بودند با آنتی بیوتیک تراپی و درناژ حفره پلورال از طریق درن توراسیک جواب دادند. راکسیون پلورال به صورت ضخامت پلور در رادیوگرافی و سی تی در پیگیری های بعدی خودبخود از بین رفتند. حال عمومی آنها بهبود یافت و علائم بالینی برطرف شد. گروه دوم شامل 8 بیمار بود که به علت عدم پاسخ به درمان طبی و حال عمومی بد نیاز به دکورتیکاسیون پیدا کردند. در 3 مورد همزمان با دکورتیکاسیون به علت وجود آبسه ریوی رزکسیون نسج ریه نیز انجام شد. تاخیر در درناژ حفره پلورال از طریق درن توراسیک در گروه دوم 18 روز ولی در گروه اول 4/5 روز بود. تمامی بیماران گروه دوم به درمان جراحی جواب کامل دادند.
نتیجه گیری
آمپیم به دنبال پنومونی در اطفال به صورتی که درمان مناسب آنتی بیوتیکی شروع شود و درناژ چرک از طریق درن توراسیک سریع انجام شود به ندرت نیاز به دکورتیکاسیون دارند. معیارهای انجام دکورتیکاسیون باقی ماندن علایم بالینی به خصوص علائم عفونی می باشد و نباید بر اساس باقی ماندن علائم در رادیولوژی و CT اقدام به دکورتیکاسیون در اطفال کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p274678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!