راه های انتقال وبا در طغیان تابستان 1382 در شهر زاهدان

چکیده:
زمینه و هدف
طی سالهای گذشته هر ساله طغیان هایی از بیماری وبا در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان منجمله شهرستان زاهدان رخ داده است. هدف اصلی این مطالعه مشخص نمودن مهمترین راه های انتقال بیماری وبا در طغیان تابستان 1382 بود.
مواد و روش کار
مطالعه از نوع مورد شاهدی روی 20 نفر از بیماران و 89 نفر از شاهدها اجرا شد. از کلیه شرکت کنندگان در مطالعه اطلاعاتی درباره رفتارهای بهداشتی در خانواده مانند نحوه تامین آب آشامیدنی، استفاده از کلر 1%، نحوه نگهداری غذاها، وضعیت مستراح، رعایت بهداشت فردی، استفاده از صابون برای شستن دستها، مصرف غذا و نوشیدنی خارج از منزل، استفاده از یخ کارخانه ای و سابقه مسافرت جمع آوری شد. از کلیه موردها و همچنین شاهدهایی که رضایت داشتند نمونه مدفوع جهت آزمایش کشت مدفوع برای وبا تهیه شد.
یافته ها
در تحلیل آماری با استفاده از روش رگرسیون لجستیک بین متغیرهای زیر و ابتلا به وبا رابطه معنی داری مشاهده شد: سن (0.8=OR، 0.9 تا 0.7: CI)، مصرف غذا در ضیافت ها (34.5=OR، 4.8 تا 250: CI)، عدم وجود صابون در محل دستشویی (4.7=OR، 1.3 تا 17.3: CI) و بعد خانوار (1.3=OR، 1.1 تا 1.6: CI). علاوه بر اینها در تحلیل تک متغیره، استفاده از یخ کارخانه ای نیز با ابتلا به وبا و ارتباط نشان می دهد (0.032=P).
نتیجه گیری
مهمترین نکاتی که در ارتباط با این طغیان مشخص شد، اهمیت رعایت بهداشت فردی به خصوص شستن دستها، کنترل تولید و توزیع یخ های کارخانه ای و همچنین اهمیت ارتباط مصرف غذا در مراسم و مهمانی ها با ابتلا به بیماری بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
173
لینک کوتاه:
magiran.com/p278913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!