رابطه سبک رهبری و مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیمارستان به عنوان مرکز ثقل سیستم بهداشتی، درمانی و یک سیستم باز با فرآیندهای پیچیده و منابع متنوع (کیفی و کمی)، جهت رسیدن به اهداف اصیل خود نیازمند یک شیوه رهبری اثربخش و استراتژی مناسب در حل اختلاف ها و تعارض های سازمانی است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک رهبری و مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 83 بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - تحلیلی بود. اطلاعات لازم از طریق سه پرسشنامه (مشخصات فردی، سبک رهبری به روش LPC فیدلر و مدیریت تعارض) و نیز مصاحبه، جمع آوری و توسط نرم افزار آماری تجزیه و تحلیل شد. جامعه پژوهش را 177 نفر از مدیران 13 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشکیل می دادند.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که 54.2 درصد افراد سبک رهبری وظیفه گرا، 35.6 درصد افراد سبک رابطه گرا و 10.2 درصد افراد سبک رهبری مستقل - اجتماعی داشتند. از نظر استراتژی های مدیریت تعارض به ترتیب، 49.7 درصد استراتژی عدم مقابله، 44.6 درصد کنترلی و 5.7 درصد استراتژی راه حل گرایی داشتند. سبک رهبری افراد با میانگین سابقه کار افراد ارتباط آماری معنی داری داشت (P-0.043). بین استراتژی های مدیریت تعارض و جنس ارتباط آماری معنی دار وجود داشت (P-0.036). بین سن و استراتژی کنترلی نیز ارتباط آماری معنی دار وجود داشت (P-0.01).
نتیجه گیری
تعیین شیوه رهبری، مدیریت و روش های برخورد با اختلاف ها و تعارض ها در بیمارستان ها حایز اهمیت است. از آنجا که در این پژوهش تعدادی از عوامل موثر در سبک رهبری و مدیریت تعارض مورد بررسی قرار گرفته است، لذا توصیه می شود که در زمینه تاثیر عوامل دیگر مثل: فرهنگ سازمانی، فرهنگ اجتماعی، نژاد، شخصیت و... در شیوه رهبری افراد تحقیقات جامع تری صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p294054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!