تاثیر عمل جراحی کوچک کردن معده با حلقه قابل تنظیم در کاهش وزن بیماران مبتلا به چاقی مفرط

چکیده:
مقدمه
چاقی مفرط دارای عوارض زیادی از جمله مشکلات جسمی، اجتماعی و روانی است و شیوع آن در جامعه رو به افزایش است. چاقی مفرط یکی از علل مرگ و میر زودرس است. برای درمان چاقی مفرط روش های مختلف طبی و جراحی با نتایج متفاوت وجود دارد.
در این مطالعه اثرات و نتایج درمان چاقی مفرط به روش کوچک کردن حجم معده با باند قابل تنظیم از طریق لاپاراسکوپی بررسی شده است.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه مداخله ای آینده نگر بود که روی بیماران مبتلا به چاقی مفرطBMI>40) و یا BMI>35 همراه با عوارض) که فاقد بیماری هیپوتیروییدی، هیپرکورتیزولیسم و بیماری شناخته شده روانی بوده اند انجام شد. تعداد بیماران 32 بیمار (27 زن و 5 مرد) با متوسط سن 34 سال (بین 21 تا 56 سال) بود. متوسط وزن بیماران قبل از عمل 117 کیلو گرم (بین 92 تا 159 کیلوگرم) و متوسط شاخص توده بدنی (BMI) بیماران قبل از عمل 43.4 کیلوگرم/ مترمربع (بین 34 تا 56) بوده است. متوسط دوره پیگیری بیماران پس از عمل 12 ماه (بین 6 تا 18 ماه) می باشد.
یافته ها
متوسط کاهش وزن اضافی بیماران سه ماه بعد از عمل 29% (بین 8 تا 62%) شش ماه بعد از عمل 46% (بین 18 تا 90%) نه ماه بعد از عمل 60% (بین 26 تا 92%) و یک سال بعد از عمل 75% (بین 36 تا 98%) بوده است (P<0.001). متوسط زمان عمل جراحی 55 دقیقه (بین 25 تا 125 دقیقه) و متوسط زمان بستری در بیمارستان 24 ساعت (بین 12 تا72 ساعت) بود. تهوع، استفراغ و ریزش مو شایع ترین عارضه زودرس پس از عمل بود که در 12 بیمار (38%) دیده شد. از عوارض دیررس عفونت پورت در 2 بیمار (6.3%) عفونت باند در یک بیمار (3.2%) و جای گذاری اشتباه باند در 1بیمار رخ داد. در یک بیمار به علت آناتومی غیر طبیعی و عمل جراحی هم زمان جراحی به نوع باز تبدیل شد. مرگ و میر در این مطالعه وجود نداشت.
نتیجه گیری
با وجود این که این مطالعه جز اولین تجارب در درمان چاقی مفرط به روش کوچک کردن حجم معده با باند قابل تنظیم از طریق لاپاراسکوپی بود؛ ولی نتایج بسیار خوبی در کاهش وزن بیماران با حداقل عوارض به دست آمد. در این مطالعه بیماران در مقایسه با سایر مطالعات، کاهش وزن بیشتر و سریعتری داشته اند که شاید علت آن مربوط به نحوه تغذیه بیماران ایرانی باشد و لذا نیاز به مطالعات تکمیلی بیشتری در این زمینه وجود دارد.
جراحی به روش کوچک کردن حجم معده با باند قابل تنظیم یک روش موثر و کم خطر در درمان چاقی مفرط است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p294062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!