وضعیت ویتامین A سرم در بانوان مصرف کننده قرص های ضد بارداری خوراکی

چکیده:
مقدمه
ویتامین A یکی از مهم ترین سیستم های دفاعی آنتی اکسیدان غیر آنزیمی به شمار می رود و یک عامل رژیمی مهم برای کاهش وقوع بیماری های قلبی - عروقی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سرمی ویتامین A در بانوان مصرف کننده قرص های ضد بارداری خوراکی (OCs) با دوز پایین محتوی 0.15 mg لونورژسترول و 0.03 mg اتینیل استرادیول و نیز در بانوان یائسه تحت درمان جایگزینی هورمون (HRT) و مقایسه آن ها با گروه های شاهد انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد - شاهدی، 139 نفر از زنان سالم غیر باردار و غیر شیرده با میانگین سنی 32 سال (70 نفر استفاده کننده از OCs و 69 نفر از غیر کاربران OCs) و 60نفر زنان یائسه سالم با میانگین سنی 51 سال (30 نفر تحت درمان HRT و 30نفر بدون درمان HRT) با استفاده از روش های بیوشیمیایی، تن سنجی و مصاحبه مورد مطالعه قرار داده شدند. داده ها با استفاده از آزمون t و x2 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بر اساس یافته های به دست آمده، اختلاف معنی داری از نظر میانگین BMI، تعداد بارداری، دریافت ویتامین A و فیبر بین دو گروه OCs و غیر OCs و نیز بین دو گروه HRT و غیر HRT وجود نداشت. در گروه مصرف کننده OCs میانگین سطح ویتامین A سرم به طور معنی داری (P<0.001) بیش از گروه غیر 79.97±23.56 μg/dl) OCs در مقابل (64.56±22.15 μg/dl بود. بین میانگین سطح سرمی ویتامین A سرم در دو گروه HRT و غیر HRT اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (به ترتیب 71.76±15.91 μg/dl و (67.65±22.39 μg/dl. با استفاده از آزمون x2 رابطه آماری معنی داری بین وضعیت ویتامین A سرم و استفاده از OCs به دست آمد (p<0.004). این آزمون در گروه های یائسه رابطه معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
استفاده ازOCs و تغییرات هورمونی ناشی از آن عاملی موثر بر افزایش سطح ویتامین A سرم در بانوان سنین باروری است. درمان باHRT با ترکیب به کار رفته تغییری بر وضع این ویتامین در گروه یائسه ایجاد نکرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p294083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!