مقایسه تاثیر طب فشاری و ویتامین B6 بر شدت تهوع و استفراغ بارداری

چکیده:
هدف
تهوع و استفراغ بارداری شایع ترین اختلال دستگاه گوارش در دوران بارداری می باشد که بیش از 85 درصد زنان باردار آنرا تجزیه می کنند. شدت آن را در افراد مختلف متفاوت است. پس از گذشت سال ها، کنترل و درمان این عوارض هنوز یکی از مهمترین مسایل مراقبت های دوران بارداری به حساب می آید.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی بوده به منظور بررسی تاثیر طب فشاری و ویتامین B6 در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری در زنان نخست حامله انجام گرفت. در این پژوهش زنان نخست حامله مبتلا به تهوع و استفراغ دوران بارداری با سن حاملگی 16-10 هفته انتخاب و به طور تصادفی در قالب دو گروه طب فشاری و ویتامین B6 قرار گرفتند. واحدهای پژوهش از نظر سن، شغل، میزان تحصیلات، سن بارداری، شدت تهوع و دفعات استفراغ در دو گروه همگن شدند. طول مدت درمان 4 روز بود که در گروه طب فشاری سی باند بر روی نقطه نیگان بسته می شد و در گروه ویتامین B6 روزانه یک قرص 40 میلی گرمی مصرف می نمودند. در طول مدت درمان شدت تهوع و دفعات استفراغ روزانه ثبت می شد.
یافته ها
بین شدت تهوع و دفعات استفراغ قبل و بعد از درمان در دو گروه مورد مطالعه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (P<0.001). همچنین مقایسه تعداد دفعات استفراغ در بعد از درمان در بین دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان نداد. از نظر شدت تهوع بین دو گروه طب فشاری و ویتامین B6 تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
طب فشاری نسبت به ویتامین B6 به یک اندازه بر بهبودی استفراغ بارداری موثر است و سی باند وسیله ای راحت، ارزان، در دسترس و بدون عارضه جانبی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p303166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!