بررسی میزان شیوع عفونتهای کمپیلوباکتریائی در کودکان مبتلا به اسهال در دو بیمارستان تهران و تعیین مقاومت داروئی سویه های جدا شده، 83-1382

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در بین عوامل اسهال، کمپیلوباکترها از پاتوژنهای مهم در بروز گاستروآنتریت در بسیاری از کشورهای جهان می باشند.
بررسی نقش احتمالی کمپیلوباکترها در اسهال کودکان بستری در بیمارستان مفید و مرکز طبی کودکان و سنجش مقاومت سویه های جدا شده از اهداف این مطالعه می باشد.

روش بررسی

در فاصله زمانی مهرماه 1382 تا مهرماه 1383، تعداد 500 نمونه مدفوع از دو بیمارستان مذکور در محیط کری بلر به آزمایشگاه مرکز تحقیقات بیماری های گوارش منتقل و در محیط بروسلا آگار حاوی مکملهای آنتی بیوتیکی کشت داده شد. شناسائی کلنی های مشکوک با استفاده از آزمایشات بیوشیمیائی و حساسیت داروئی آنها با استفاده از روش کربی بائر و دیسکهای حاوی آنتی بیوتیک انجام گردید.

یافته ها

تعداد 39 مورد کمپیلوباکتر از اطفال مبتلا به اسهال جدا گردید (8/7%) که 5 عدد از آنها در کشت مجدد رشد نکردند.کمپیلوباکتر ژژونی گونه غالب بود (7/66%). میزان حساسیت کمپیلوباکترها به آنتی بیوتیکهای مختلف نیز به ترتیب زیر بود: جنتامایسین، ایمی پنم و کلیسیتین (100%)، استرپتومایسین و کلرامفنیکل (97%) و نئومایسین (1/94%)، آمپی سیلین (2/88%)، اریترومایسین (2/85%)، تتراسیکلین (5/70%)، سفوتاکسیم (8/58%)، کربنی سیلین (50%)، سفتازیدیم (3/32%) و سیپروفلوکساسین (5/20%). تمامی سویه های جدا شده به سفالکسین مقاوم بودند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد که کمپیلوباکترها بعنوان یکی از عوامل جدی اسهال در اطفال مطرح می باشند و با توجه به مشکلات مربوط به کشت و جداسازی، در نمونه های اسهال کودکان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. مقاومت بسیار بالای سویه های کمپیلوباکتر ایران نسبت به کینولونها هشدار دهنده بوده و باید اقدام پیشگیرانه در این خصوص به عمل آید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p304343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!