بررسی سرواپیدمیولوژیک لپتوسپیروز در دامداران دلتای رود حله کره بند در اپیدمی تب خونریزی دهنده دامی سال 1382

چکیده:
زمینه
لپتوسپیروز یک بیماری عفونی شایع مشترک بین انسان و دام است که انتشار جهانی دارد و بوسیله یک اسپیروکت پاتوژن از نوع لپتوسپیرا عارض می گردد. در اواخر دی ماه 1382، بدنبال یک بارندگی سنگین و بروز سیلاب در منطقه تالاب رودحله یک اپیدمی تب خونریزی دهنده دامی با تلفات زیاد رخ داد که آزمایشات سرولوژیک دامی بیان کننده بیماری لپتوسپیروز بود، اما اثبات کننده نبود. لذا بر آن شدیم تا با یک مطالعه سرواپیدمیولوژیک مورد- شاهدی، این اپیدمی را بررسی نماییم.
مواد و روش ها
از 58 دامدار منطقه تالاب بعنوان گروه مورد، و از 359 دامدار در چهارده روستای اطراف منطقه بعنوان گروه شاهد نمونه سرمی تهیه شد و تحت آزمایش ELISA برای بررسی IgM و IgG لپتوسپیرال قرار گرفت.
یافته ها
فراوانی IgM و IgG در گروه مورد (29.3 و 15.5 درصد) و در گروه شاهد (15.0 و 8.4 درصد) بود. فراوانی IgM و IgG توام در گروه مورد و گروه شاهد به ترتیب 12.1 و 2.5 درصد بدست آمد. سرولوژی مثبت از نظر IgM و از نظر IgM توام با IgG در گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود) به ترتیب 0.01=P و 0.001=(P. در 14 نفر دامدار علامتدار گروه مورد، شایعترین علائم، تب، سردرد، کمردرد و درد عضلانی بود.
نتیجه گیری
بیماری لپتوسپیروز در استان بوشهر اندمیک است و منطقه تالاب رودحله در سال 1382 دچار یک گسترده رخداد (outbreak) بیماری انسانی لپتوسپیروز بوده است. در منطقه سیلاب زده، با بروز تب، سردرد و درد عضلانی در ساکنین منطقه، و یا گسترده رخداد تب خونریزی دهنده دامی، لپتوسپیروز باید درصدر تشخیص های افتراقی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p304509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!