بررسی سطح آگاهی پزشکان استان بوشهر در مورد آمادگی و پاسخ پزشکی در حوادث هسته ای

چکیده:
در بررسی های حوادث هسته ای که در سراسر جهان روی داده است مشخص گردیده که بیشتر پزشکان عمومی و کادر پزشکی در مورد اثرات پرتوهای یونیزاسیون بر بدن، چگونگی درمان مصدومین و مدیریت بحران آگاهی کافی ندارند. مهمترین آسیب پس از در معرض قرار گرفتن تمام بدن در مقابل تشعشع، ایجاد سندروم حاد پرتویی می باشد، به منظور آشنایی با سطح آگاهی پزشکان استان بوشهر در مورد آمادگی و پاسخ پزشکی در حوادث هسته ای پرسشنامه ای بر اساس پروتکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان جهانی بهداشت تدوین شد و 233 نفر پزشک (عمومی و متخصص) استان بوشهر در یک مطالعه مقطعی مورد مطالعه قرار گرفتند. نمره کل پزشکان 3.99 از نمره کل 13 بود (میانگین نمره 3.7 برای پزشکان عمومی و 4.28 برای متخصصین). پزشکان عمومی و متخصص در بخش های فیزیک پرتوها، علائم بالینی و تشخیص سندروم حاد پرتویی، تریاژ و مدیریت بحران و درمان های اولیه رفع آلودگی داخلی، نمرات قابل قبول را بدست نیاوردند. بنابراین مشخص گردید که سطح آگاهی پزشکان استان بوشهر در رویارویی با حوادث هسته ای و تشخیص و درمان مصدومین حوادث هسته ای بسیار پایین است و می بایست در دروس پایه آموزش پزشکی و دوره های بازآموزی آموزش مداوم پزشکی مباحث پروتکل پیشنهادی مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان جهانی بهداشت گنجانده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p304561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!