روش های غیر دارویی تسکین درد در سرطان

نویسنده:
چکیده:
درد جسمی یکی از عوارض جدی در بیماران سرطانی است. درد مزمن در همه مراحل سرطان به خصوص در مراحل پیشرفته وجود دارد. اگر چه درمان دارویی جزء اصلی درمان درد در سرطان است ولی کنترل مطلوب درد نیاز به توجه به متغیرهای روحی، روانی – اجتماعی و استفاده از تکنیک های غیر دارویی دارد. درمان درد سرطان باید به طور فردی انجام شود و کنترل مؤثر آن می تواند کیفیت زندگی بیمار را در طی همه مراحل بیماری بهبود ببخشد. با مروری برمطالعات انجام شده، روش های غیردارویی کنترل درد سرطان عبارتند از:روش های غیردارویی کنترل درد سرطان عبارتند از:- مداخلات فیزیکی: ماساژ، لمس، فشار، ارتعاش، گرما، سرما، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، طب سوزنی، ورزش و فیزیوتراپی - مداخلات فکری – رفتاری: تن آرامی پیشرونده عضلانی، هیپنوز، تصویرسازی هدایت شده، بیوفیدبک، منحرف کردن حواس (صحبت کردن، موسیقی، تلویزیون...)، آموزش به بیمار، حمایت روانی و مشاوره. توماس و ویز سه روش غیر دارویی مؤثر در کاهش درد سرطان را بدین شرح معرفی نموده اند: 1 – آموزش به بیمار، که بیمار را قادر می سازد به طور فعال در کنترل درد مشارکت نماید. 2 – روان درمانی حمایتی که می تواند به بیماران در کنترل عوامل استرس زای مربوط به سرطان و توسعه مهارتهای سازگاری کمک کند. 3 – مداخلات شناختی – رفتاری که بیماران را قادر می سازد تا افکار، رفتارها و عواملی که به دیسترس جسمی و عاطفی کمک می کند را شناسایی و تعدیل نمایند. تحقیقات زیادی تاثیر مثبت مداخلات فوق را در تسکین درد بیماران سرطانی به عنوان روش هایی از طب مکمل و جایگزین (CAM) ثابت کرده اند. درد سرطان یک پدیده پیچیده است و عوامل روانی – اجتماعی و دیسترس عاطفی (اضطراب، افسردگی...) با سطح درد بیمار مرتبط هستند. جهت کنترل مؤثر درد، بررسی دقیق مشخصات درد و توجه به جنبه های مختلف آن و همچنین همکاری پرستار، پزشک، روان پزشک، خانواده و سایر افراد تیم بهداشتی لازم است که بیانگر لزوم مراقبت همه جانبه و کامل از بیمار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p306396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!