تاثیر غلظت های تحت مهاری عصاره الکلی بابونه آلمانی بر روی فعالیت آنزیم کاتالاز استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
چکیده:
مقدمه
بابونه آلمانی گیاهی است که خواص درمانی متعددی دارد. به دلیل وجود مقدار زیادی ترپنویید -? بیزابولول در عصاره این گیاه خواص ضد میکروبی آن قابل توجه است.
استافیلوکوکوس اورئوس باکتری بیماری زایی است که نقش مهمی در پزشکی و بهداشت مواد غذایی دارد. از آنجایی که کاتالاز به عنوان آنزیم تجزیه کننده آب اکسیژنه نقش مهم و حیاتی در فیزیولوژی، تعیین هویت و بیماری زایی بسیاری از باکتری ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس دارد، لذا بررسی تاثیر غلظت های تحت مهاری عصاره الکلی گیاه بابونه آلمانی بر روی فعالیت این آنزیم هدف از اجرای تحقیق می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق بنیادی - کاربردی گیاه بابونه آلمانی از باغ مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان تهران تهیه و به وسیله اتانول 85 درجه عصاره گیری شد. حداقل غلظت های مهاری و کشندگی عصاره بر روی سویه استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس به روش رقت در براث تعیین و سپس تاثیر غلظت های تحت مهاری عصاره بر فعالیت آنزیم کاتالاز باکتری به صورت نیمه کمی و کمی با استفاده از روش تیتراسیون با پرمنگنات پتاسیم ارزیابی شد.
یافته ها
رقت های 1:32 و 1:16 به ترتیب به عنوان حداقل غلظت های مهاری و کشندگی عصاره تعیین شد. عصاره در غلظت های تحت مهاری 1:64 و 1:128 توانست به ترتیب 82.8% و 32.8% فعالیت آنزیم کاتالاز باکتری را نسبت به شاهد کاهش دهد.
نتیجه گیری
افت شدید و چشم گیر فعالیت آنزیم مذکور در غلظت های کمتر از مهار کنندگی عصاره، نسبت به شاهد بدون عصاره احتمالا نمایانگر تاثیر بر روی یک یا چند مرحله از فرایندهای تولید این آنزیم در سطح ژنوم، رونویسی، ترجمه، انتقال و... می باشد؛ لذا لازم است در این زمینه مطالعات تکمیلی بیشتری انجام گیرد. این آنزیم می تواند به عنوان هدفی جدید در طراحی و دستیابی به برخی از مواد ضد باکتریایی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p312124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!