بررسی وضعیت کبالت در خاک، گیاهان و گوسفندان منطقه شهرکرد، ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
کمبود کبالت به صورت اولیه و ثانویه در بسیاری از مناطق مختلف دنیا گزارش شده و عواملی همچون نوع خاک، میزان کبالت خاک و نیز حضور میزان بالای آهک و منگنز در منطقه را در پدید آوردن این کمبود دخیل می دانند. بر همین اساس و برای پی بردن به وضعیت کبالت منطقه شهرکرد، اقدام به نمونه برداری از خاک مزارع یونجه، شبدر، جو و گندم (80 نمونه) و گیاهان روییده بر آن خاک (80 نمونه) و اخذ نمونه خون از 100 راس گوسفند تغذیه شده با این گیاهان گردید. سعی بر آن بود که نمونه خاک قبل از اضافه نمودن هرگونه کود شیمیایی و طبیعی و نمونه گیاهی نیز در زمان حداکثر رشد جمع آوری گردد. غلظت کبالت نمونه ها توسط دستگاه جذب اتمی تعیین و مشخص شد که خاک مزارع یونجه، شبدر، جو و گندم به ترتیب حاوی 04/0 ± 14/0، 06/0 ± 16/0، 03/0 ± 1/0 و 05/0 ± 11/0 میلی گرم کبالت به ازای هر کیلوگرم و گیاه این مزارع به ترتیب حاوی 01/1 ± 32/1، 08/0 ± 2/2، 76/0 ± 2/1 و 88/0 ± 37/1 میلی گرم کبالت به ازای هر کیلوگرم ماده خشک می باشند. همچنین غلظت سرمی کبالت گوسفندان معادل 41/0 ± 45/1 میکروگرم بر دسی لیتر تعیین گردید. نتایج حاصله حکایت از آن دارد که میزان کبالت خاک منطقه پایین تر از حد ذکر شده در منابع بوده و لذا شرایط برای کمبود اولیه کبالت مهیا می باشد. اما از سوی دیگر میزان کبالت گیاهان و جیره غذایی دام ها حاوی مقادیر مناسبی کبالت بوده و لذا نشخوارکنندگان امکان دریافت کبالت مورد نیاز را از جیره خواهند داشت. با این حال غلظت کبالت سرم گوسفندان در حد مرز قرار داشته و مشخص می گردد که عواملی مداخله گر از جذب بهینه کبالت توسط گوسفند کاسته و شرایط را برای کمبود ثانویه کبالت فراهم نموده اند. همچنین مشخص شد که خاک مزارع شبدر و یونجه نسبت به مزارع جو و خاک مزارع شبدر نسبت به مزارع گندم به طور معنی داری حاوی میزان بیشتری کبالت بوده و نیز گیاهان شبدر و یونجه در مقایسه با گیاه جو حاوی مقادیر بیشتری کبالت در ماده خشک می باشند (P<0.05). تعیین ضرایب همبستگی مابین فاکتورهای مختلف موجود در خاک و غلظت کبالت گیاه روییده بر آن خاک حکایت از تاثیر منفی سرب خاک مزارع یونجه و جو بر کبالت گیاهان مربوطه و مولیبدن خاک بر کبالت جو داشت (P<0.05). نویسنده بر این اعتقاد است که حضور برخی عوامل نظیر سرب، مولیبدن، فسفر و کلسیم در جیره غذایی، برداشت بهینه کبالت توسط دام را متاثر ساخته و شرایط را برای کاسته شدن از سطح کبالت سرم مهیا می نمایند. بدین لحاظ توصیه می شود که در منطقه از مکمل های غذایی حاوی کبالت بهره گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p315820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!