شیوع کارسینوم مخفی پروستات

چکیده:
مقدمه
هیپرپلازی خوش خیم پروستات(BPH) شایع ترین تومور خوش خیم در مردان و مسوول ایجاد علایم ادراری در بیشتر مردان بالای 50 سال می باشد. سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در مردان بعد از سرطان ریه می باشد.
هدف
با توجه به احتمال سرطان اتفاقی پروستات که در طی جراحی (BPH) یافت می شود. در این مطالعه برآن شدیم تا شیوع آن را در مراکز ارولوژی بیمارستانهای رازی، گلسار و آریای رشت تعیین نماییم.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی از فروردین 79 تا تیر ماه 81 برای کلیه بیمارانی که با تشخیص (BPH) جراحی شده بودند پرسشنامه ای پر گردید. پاتولوژی بیماران از بیمار و یا آزمایشگاه های پاتولوژی سطح شهر رشت استعلام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.9.0 و به کمک آزمونهای آماری Fisher exact test. Test, Chi square انجام شد. معیار برای معنی دار بودن آزمون P<0.05 در نظر گرفته شد.
نتایج
از کل 1437 بیمار، 39 نفر به علت عدم دسترسی به پاتولوژی از مطالعه حذف و 1398 بیمار مطالعه شدند که میانگین سنی آنان 8/7±8/67 سال (91-43) بود. از 1398 بیمار مورد مطالعه در 75 نفر (4/5%) سرطان پروستات کشف شد که همگی آدنوکارسینوم بودند. میانگین سنی در گروه سرطان پروستات 3/8 ±4/69 سال بود. 50 نفر (66.7%) در گروه سرطان، سیگار مصرف می کردند، در تمام بیماران مبتلا به سرطان، سابقه فامیلی سرطان پروستات منفی بود. علایم اصلی هنگام مراجعه بیماران با تشخیص سرطان بدین صورت بود: علایم تحریکی (3/5%)، علایم تحریکی و انسدادی (7/94%) و هیچ بیماری علایم انسدادی خالص نداشتند. منش تومور در Well differentiated (%62.3) و در moderate differentiated (%37.7) بود. میانگین PSA در دوگروه سرطان پروستات و BPH به ترتیب12/7±2/8 و 1/4±6/2 میلی لیتر/نانوگرام بوده است. از کل بیماران، TURP %53.1و (9/46%) پروستاتکتومی باز شدند. در گروه سرطان پروستات TURP (%76) و (24 (% پروستاتکتومی باز شدند.
نتیجه گیری
در این مطالعه شیوع سرطان پروستات در بیماران جراحی شده با تشخیصBPH، 5.4% بوده است که با آماری که از مطالعات دیگر به دست آمده همخوانی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p326168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!