تخریب سلولهای سرطانی با استفاده از تمرکز امواج فراصوتی در مدل سه بعدی سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان دومین علت عمده مرگ و میر در جهان می باشد. در این میان سرطان پستان و رحم از شایع ترین و بدترین بدخیمی ها در زنان محسوب می شوند. روش های مورد استفاده در درمان بافت های سرطانی در بسیاری از موارد تنها سبب کند شدن روند بیماری شده و اغلب از درمان آن عاجز هستند. بنابراین ضروری است که با توجه به اهمیت انسانی و اقتصادی این موضوع به روش های جدیدی که برای تشخیص و توقف روند رشد این بیماری در سالیان اخیر معرفی شده اند، توجه بیشتری کرد.
مواد و روش ها
در این مقاله به روش گرمادرمانی با استفاده از کانونی نمودن امواج اولتراسوند با افزایش دمای بافت در منطقه سرطانی، فعالیت حیاتی سلول قطع می شود. مهم ترین مسئله کانونی کردن این امواج می باشد. لذا، برای متمرکز کردن امواج فراصوتی در یک ناحیه کانونی یک تراگردان طراحی شده است. ضروری است ابتدا توزیع فضایی فشار در محل با استفاده از انتگرال رایله موج حاصل شده از معادله، محاسبه شود. توزیع دمایی بوجود آمده با استفاده از داده های بدست آمده برای فشار محاسبه شده است. با استفاده از معادله بیو - هیت پنس تغییرات دمایی ایجاد شده در بافت های زنده با دقت بالایی محاسبه شده است.
نتایج
نتایج حاصل از شبیه سازی بیانگر آن است که با بکارگیری معادله بیو- هیت و با در نظر گرفتن آهنگ انتقال انرژی در بافت ها در زمان معین، می توان به دمایی که در آن بافت های سرطانی از بین می روند، دسترسی پیدا کرد. با توجه به منحنی فرکانس- انرژی ملاحظه می شود که فاصله فرکانسی 470-520 کیلوهرتز توان لازم برای افزایش دما تا 45 درجه سانتی گراد را جهت تخریب تومورهای سرطانی تامین می کند. با استفاده از داده های موجود توزیع فضایی دما در مدل پستان محاسبه شده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصله از شبیه سازی نشان می دهد که توزیع دمایی حاصل از حل معادله بیو- هیت و انتقال امواج فراصوتی به درون پستان، مقادیر کیفی و کمی قابل قبولی را در افزایش دما بدست می دهد. تقریب های همرفتی در انتقال گرما در درون پستان در کنترل افزایش دما موثر واقع شده است. به منظور دست یابی به نتایج صحیح تر و با خطای کمتر، باید فرض های در نظر گرفته شده در محاسبات تصحیح شده و همچنین ضریب تضعیف امواج فراصوتی در داخل بافت نیز در محاسبات اعمال شود. میزان آهنگ جریان خون در پستان که نحوه توزیع گرما و میزان افزایش دما را تحت تاثیر قرار می دهد باید مورد مطالعه و بررسی بیشتری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p326855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!