معرفی مقدماتی برخی از هیبریدهای خودروی بادام در استان کرمان و خصوصیات آن ها

چکیده:
خشکبار در ایران می باشد و ایران با تولید 120000تن و سطح کشت بیش از 115000 هکتار و چهارمین کشور تولید کننده د نیا است. استان کرمان یکی از مهمترین نواحی پرورش بادام در کشور بود ه و دارای سطح کشت 12000 هکتار بادام (Amygdalus communis) و حدود 500000 هکتار جنگل خود رو از سایر گونه های بادام می باشد. به د لیل تکثیر از طریق بذر، تنوع بین گونه ای و ژنوتیپی بادام با صفات بیولوژیکی و پومولوژیکی متفاوت، در سطح پهناور استان کرمان وجود د ارد. به منظور شناسایی، جمع آوری و ارزیابی ژنوتیپ ها و گونه های بادام در قسمت مرکزی ایران(استان کرمان) این پژوهش از سال 79 انجام گرفته است. در این بررسی ژرم پلاسم مناطق عمد ه پرورش بادام در شهرستان های سیرجان و شهربابک مطالعه شد ند. مشخصات ژنوتیپ ها وگونه های بادام انتخابی که دارای صفات ویژه ای همچون د یرگل د هی، عملکرد خوب داشته براساس د یسکریپتور بادام (8) یاد داشت برد اری و از میان آنها سه هیبرید طبیعی بین گونه ای Amygdalus communis × A. elaeagnifolia; A. communis × A. scoparia and A. communis × Prunus persica شناسایی شد ند. این هیبرید ها با داشتن صفاتی نظیر قدرت رشد زیاد، مقاومت به تنش ها و شانکر می توانند به عنوان پایه برای د رختان میوه به حساب آیند. د راین مقاله برخی از صفات و خصوصیات آنها توضیح داده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.