القاء ساختارهای شبه جنینی در کشت بساک ژنوتیپ های ذرت (Zea mays L)

چکیده:
تولید گیاهان هاپلویید برای استفاده در برنامه های به نژاد ی و تحقیقات بنیادی از اهمیت ویژه ای برخورد ار است. بد ین منظور در این پژوهش تعد اد 43 ژنوتیپ ذرت از ژرم پلاسم موجود در مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، شامل لاین های اینبرد، هیبرید های سینگل کراس و تری وی کراس از گروه های مختلف رسید گی از نظر پاسخ به کشت بساک مورد ارزیابی قرار گرفتند. کشت بساک، در مرحله تک هسته ای انتهایی میکروسپورها و در محیط کشت های IMSSو،N6و، YP، YPM و CI انجام گردید. تولید ساختارهای شبه جنینی 4 تا 6 هفته پس از کشت، از ژنوتیپ های TH-M82و، DH5×DH7 و،A188 و، S61و، K74/1و، LA12و، TWC605 وSC709 آغاز گردید. همچنین در برخی ژنوتیپ ها کالوس زایی مشاهده گردید. میزان فراوانی تولید ساختارهای شبه جنینی در ژنوتیپ های مورد بررسی از صفر تا 6/17% متغیر بود که ژنوتیپ های DH5×DH7و، ETH-M82 و S61 به ترتیب با میانگین 6/17، 5/8 و 2 بیشترین ساختارهای شبه جنینی را در 100 بساک کشت شده به خود اختصاص دادند. با توجه به شناسایی قابلیت نرزایی در برخی از ژنوتیپ های مورد بررسی می توان با تلاقی بین ژنوتیپ های دارای قابلیت نرزایی و ژنوتیپ های غیر پاسخ د هند ه صفت نرزایی را منتقل نمود و از این طریق روند اصلاح و معرفی هیبرید های جدید ذرت را تسریع نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.