تاثیر زمان نمونه گیری، اندازه ریز نمونه و نوع محیط بر استقرار مریستم های دو رقم تجاری انگور

چکیده:
استقرار اولیه مریستم ها یکی از مراحل مهم در جریان کشت د رون شیشه ای به منظورتولید گیاهان عاری از ویروس است. موفقیت در بهینه سازی محیط کشت در مرحله استقرار، ادامه کشت برای پرآوری نمونه ها را تضمین می کند. استقرار مریستم ها در محیط کشت تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی می باشد. با توجه به اهمیت ارقام ایرانی و گزارشات معد ود در زمینه کشت مریستم ارقام انگورد ر کشور، این بررسی در سال 84-1383 با هدف تعیین محیط کشت بهینه جهت استقرار مریستم بر گرفته از جوانه های ارقام انگور بید انه سفید و شاهرود ی انجام گرفت. در آزمایش اول به منظور بررسی تاثیر اندازه اولیه مریستم در استقرار ریز نمونه ها، مریستم های رقم بید انه سفید در سه اندازه 5/0 میلی متر، 3/0 میلی متر و 2/0≥ میلی متر جد او در محیط کشت موراشیگ و اسکوگ حاوی 5/0 میلی گرم در لیتر BA استقرار یافتند. آزمایش دوم با هدف بررسی اثر نوع محیط کشت و زمان نمونه گیری در استقرار مریستم های نوک شاخساره دو رقم انگور مذکور جهت مرتفع ساختن بخشی از مشکلات مربوط به تولید گیاهان عاری از ویروس با سه فاکتور زمان نمونه گیری، نوع ترکیب هورمونی محیط کشت و رقم انگور با سه تکرار به صورت آزمایش فاکتوریل خردشده در زمان در قالب طرح پایه کاملا تصادفی انجام گرفت. صفات مورد ارزیابی شامل تعد اد گیاهچه های قابل استفاده برای انتقال به محیط پرآوری، وضعیت رشد مریستم ها و طول گیاهچه های حاصل از رشد مریستم ها بودند. نتایج نشان د اد که اختلاف معنی د اری بین اند اره اولیه ریزنمونه مریستم بر تعد اد مریستم های رشد یافته در محیط استقرار وجود د ارد، اما اختلاف معنی د اری بین اندازه اولیه ریز نمونه ها و طول گیاهچه های حاصل از رشد مریستم ها مشاهده نشد. بهترین نتایج در رقم بید انه سفید در محیط کشت حاوی 5/0 میلی گرم در لیتر BA و در رقم شاهرود ی در محیط کشت حاوی 1/0 میلی گرم در لیتر IBA به علاوه یک میلی گرم در لیتر BA و در زمان اواخر خرد اد ماه به دست آمد. (براساس نتایج بدست آمده) انتخاب محیط کشت مناسب و یا تهیه فرمولاسیون مطلوب آن و گزینش زمان مناسب نمونه گیری برای موفقیت در کشت مریستم ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p329478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!