تعیین نیازهای آموزشی نوغانداران (بررسی موردی در استان گیلان)

چکیده:
امروزه یکی از مهمترین مشکلات برنامه های آموزشی، عدم رغبت روستاییان به شرکت در فعالیت های آموزشی و ترویجی می باشد که د لیل عدم تمایل روستاییان به شرکت در برنامه ها، در نتیجه عدم تناسب فعالیت ها و دوره های برگزار شده با نیازهای کشاورزان می باشد. زمانی که فعالیت های آموزشی برگزار شده براساس نیاز و علایق مخاطبان پی ریزی نشده باشد، علاوه بر هد ر رفتن سرمایه، وقت و انرژی کارکنان ترویج، رغبت، تمایل و انگیزه بهره برد اران جهت شرکت در فعالیتهای آموزشی و ترویجی را کاهش خواهد د اد. هدف این تحقیق بررسی متغیرهایی است که در نیازهای آموزشی نوغاند اران تاثیر د ارند. این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، نوغاند اران استان گیلان می باشد. براساس آمار شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم، 52000 نوغاند ار در استان گیلان وجود د ارد که براساس جد ول Krejcie و Morganو(10)، تعد اد 382 نمونه گرفته شد. در این تحقیق از نمونه برد اری ناحیه ای یا خوشه ایاستفاده شده است. با استفاده از نرم افزار spss و روش آلفاکرونباخ، اعتبار پرسش نامه محاسبه گردید. اعتبار سوالات پرسش نامه 85% شد. نتایج حاصل نشان می دهد که میانگین سنی و سواد و درآمد افراد مورد مطالعه به ترتیب، 8 / 42 سال و98 / 3 (بین ابتد ائی و راهنمایی) و 17103800 ریال می باشد. میانگین تعد اد جعبه تخم نوغان پرورشی، 75 / 4 جعبه و میانگین میزان درآمد حاصل از نوغاند اری3204700 ریال می باشد. میانگین سال های نوغاند اری افراد، 91 / 21 سال می باشد. میانگین میزان ارتباطات و مشارکت افراد مورد مطالعه به ترتیب 51 / 3 (بین متوسط و زیاد) و 1 / 4 (بین زیاد و خیلی زیاد)می باشد. فقط 32 درصد افراد مورد مطالعه، دوره آموزشی را که در آن شرکت کرد هاند، مفید ارزیابی کرد هاند. 90 درصد از نوغاند اران مورد مطالعه، خواهان برگزاری کلاس های آموزشی هستند. مناسب ترین زمان برای تشکیل کلاس های آموزش براساس یافته های تحقیق، زمستان می باشد. آموزش عملی، مناسب ترین شیوه آموزشی از نظر افراد مورد مطالعه می باشد و54 درصد افراد، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق دوستان و سایر نوغاند اران بد ست می آورند و 89 درصد افراد از توتستانهای سایر نوغاند اران بازد ید داشته اند. همچنین بین میزان ارتباط با اداره نوغاند اری و سایر نوغاند اران، میزان مشارکت، کسب اطلاعات علمی از اداره نوغاند اری، روش های بد ست آورد ن اطلاعات، شغل افراد، نوع مالکیت توتستان، بازد ید از توتستان های سایر نوغاند اران، بد ست آورد ن اطلاعات علمی از راد یو و تلویزیون و مطالعه مجلات و نشریات با نیازهای آموزشی نوغاند اران در زمینه کلی نوغاند اری رابطه مثبت و معنی د اری وجود د ارد. همچنین بین سن، سواد، میزان درآمد با نیازهای آموزشی افراد در زمینه کلی نوغاند اری رابطه منفی و معنی د اری وجود د ارد. ولی بین درآمد بواسطه نوغاند اری، تعد اد جعبه تخم نوغان پرورشی و سابقه نوغاند اری با نیازهای آموزشی افراد در زمینه کلی نوغاند اری، رابطه معنی د اری مشاهده نگردید. علاوه بر این، براساس نظر پاسخگویان روش آموزش عملی، مناسب ترین شیوه آموزشی از نظر افراد مورد مطالعه می باشد. رگرسیون چند متغیره نیز نشان د اد که متغیرهای مالکیت توتستان، مطالعه مجلات و نشریات، بازد ید از توتستان های نوغاند اران، کسب اطلاعات از اداره نوغاند اری و شغل اصلی، 42% از تغییرات نیازهای آموزشی افراد را در زمینه کلی نوغاند اری برآورد می نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.