بررسی اثر ترموسایکلینگ و نیروهای سایکلیک بر میزان ریز نشت ترمیمهای باند شونده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترمیمهای رزین باند چون از تخریب ناخواسته نسج سالم دندان جلوگیری می کنند، مورد توجه می باشند. موفقیت آنها به عوامل مختلفی از جمله سمان رزینی و آماده سازی سطح داخلی فریم بستگی دارد. در این بررسی مقایسه بین دو روش آماده سازی سطح فلز و سه نوع سمان رزینی از جهت حداقل ریزنشت جهت استفاده در کلینیک انجام می گیرد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تجربی انجام شد. 96 دیسک فلزی با دسته ای در مرکز پس از ریختن توسط آلیاژ نیکل کروم، با دستگاه تراش به قطر ده و ضخامت دو و دسته ای به طول ده میلی متر ماشین کاری شد. نیمی از دیسک ها با اکسید آلومینیوم پنجاه میکرون سندبلاست شدند و نیم دیگر پس از سندبلاست و دگاز با اپک پرسلن به غلظت دو گرم در میلی متر (یک گرم پودر اپک پرسلن + 5/0 میلی لیتر آب مقطر) توسط قلم مو آغشته شدند. پس از خشک شدن در دمای محیط، مراحل پخت اپک را طی کردند. دیسک های هر دو گروه به طور اتفاقی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. دیسک های هر دو گروه شاهد و مورد به سه گروه هشت تایی تقسیم گردیدند و در هر گروه توسط یکی از سمان های رزینی Panavia 21, Enforce و All-Bond2 دو به دو در مقابل یکدیگر تحت نیروی بیست نیوتن در یک سرویر به یکدیگر سمان شدند. کلیه نمونه های گروه مورد پس از دو هزار سیکل شوک حرارتی (بین درجات 5-55 درجه سانتی گراد) تحت صد و دوازده هزار سیکل (معادل شش ماه نیروی جوشی) نیروهای سایکلیک با نیروی صد نیوتن قرار گرفتند. سپس کلیه نمونه ها به مدت 24 ساعت در فوشین بازی 5/0% قرار گرفتند و پس از خشک شدن در دمای محیط از هم جدا شدند. پس از اسکن، مساحت قسمت رنگی با برنامه اتوکد محاسبه شد. داده ها توسط آزمون ANOVA یک سویه مورد بررسی قرار گرفت. نوع تست Post Hoc نیز نوع Scheffe بود.
یافته ها
کلیه نمونه های گروه مورد Panavia+Opaque در طی نیروهای سایکلیک از هم جدا شدند، در نتیجه مورد بررسی آماری قرار نگرفت. گروه کنترل Panavia + Opaque بیشترین میزان ریزنشت را از خود نشان داد و با تمام گروه های دیگر اختلاف معنی دار داشت (11.25±10.27) (P<0.001).
گروه مورد Enforce+Opaque نیز از نظر آماری با گروه های دیگر اختلاف معنی دار داشت (6.91±4.39). گروه های دیگر فاقد اختلاف معنی دار با یکدیگر بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تنها می توان به رد استفاده از سمان Panavia و Enforce همراه این نوع آماده سازی سطح در ترمیمهای رزین باند اکتفا کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p330117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!