بررسی تاثیر بیلپرون بر کاهش کلنی های تعدادی از باکتری های محیطی آلوده کننده مجاری آب یونیت های دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
و
هدف
آلودگی آب داخل لوله های یونیت دندانپزشکی با ایجاد بیوفیلم درون لوله ها مرتبط می باشد. بنا بر توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) شمار باکتری های آب لوله های یونیت دندانپزشکی باید کمتر از 200 CFU/ml باشد. برای دستیابی به این هدف در مطالعه حاضر تاثیر بیلپرون به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده بر عدم ایجاد آلودگی یا رفع آن در لوله های مربوط به یونیت های دندانپزشکی سنجیده شده است.
روش بررسی
این مطالعه به صورت کارآزمایی شاهد دار بر روی نمونه آب داخل لوله های مربوط به یونیت های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. در این ارتباط شش یونیت کاوو بخش اندودنتیکس در گروه مورد و هشت یونیت از همان بخش در گروه شاهد قرار گرفتند و در شش نوبت از هر یونیت سه نمونه اخذ شد. (مجموعا 108 نمونه در گروه مورد و 144 نمونه در گروه شاهد). بر روی یونیت های گروه مورد دستگاه Week end ساخت کارخانه سنت جرج آلمان نصب شد تا بیلپرون را به داخل مخزن آن تزریق کند. نمونه گیری در روزهای چهارشنبه و شنبه انجام گردید و توانایی بیلپرون در رفع آلودگی یا جلوگیری از ایجاد آن ارزیابی شد. در تحلیل آماری از آزمون? 2 و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید.
یافته ها
در میان لوله هایی که روز چهارشنبه عاری از میکروب شناخته شدند روز شنبه، 3/3% لوله در گروه بیلپرون آلوده به استافیلوکوک طلایی بودند که نسبت به گروه شاهد (3/16%) به طور معناداری کمتر بود (01/0>P). در مورد پسودوموناس، استرپتوکوک? همولیتیک و اشریشیاکولی موردی از آلودگی در گروه بیلپرون یافت نشد که در تمام موارد با گروه شاهد تفاوت معنا داری داشت (01/0>p). اما در مواردی که لوله های روز چهارشنبه آلوده بودند در هیچ موردی تفاوت معناداری در رفع آلودگی نسبت به گروه شاهد دیده نشد.
نتیجه گیری
بیلپرون قادر است جلوی رشد باکتری ها را در آبهای فاقد گونه های میکروبی بررسی شده بگیرد، ولی مفید بودن آن در موارد وجود آلودگی در این مطالعه نشان داده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p330127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!