مشکلات آموزشی بالینی از نظر دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی فرایند پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار دارد. شناخت مشکلات اولین گام برای کاهش آنها بشمار می رود. مطالعه ای با هدف تعیین نظرات دانشجویان مامایی در مورد مشکلات آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
روش ها
در مطالعه ای توصیفی – مقطعی از نوع پیمایشی، تعداد 55 دانشجوی سال آخر روزانه و شبانه مامایی به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای روا و پایا بود که با 32 گزینه، مشکلات آموزش بالینی را جویا می شد. مقیاس پرسشنامه به صورت بله، گاهی، خیر بود. داده ها با نرم افزار SPSS با آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
هشتاد و یک و هشت دهم درصد معتقد بودند آموزش بالینی در مامایی با مشکلاتی روبرو است که 40 درصد مشکلات را در حد زیاد و 41.8 درصد مشکلات را متوسط عنوان کردند، 72.7 درصد آموزش بالینی را از لحاظ امکانات و عوامل محیطی ضعیف و با مشکلاتی مواجه می دانستند، 87.3 درصد معتقد بودند که مشکلات آموزش بالینی ناشی از مشکلات مربیان آموزش بالینی است، 83.6 درصد واحدهای تئوری پیش بالینی پراتیک را دارای مشکلاتی قلمداد کردند، 74.5 درصد مشکلات را مربوط به پرسنل بیمارستان ها و مراکز بهداشتی – درمانی می دانستند، 83.7 درصد از واحدهای پژوهش نیز مشکلاتی را در ارزشیابی بالینی احساس می کردند.
نتیجه گیری
نداشتن مربیان بالینی مسلط و مشکلات مربوط به آموزش پیش بالینی و ارزشیابی بالینی از عمده ترین مشکلات آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه بابل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p334765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!