گزارش زنبور پارازیتویید Aphidius popovi از ایران

پیام:
چکیده:
طی بررسی های انجام شده در زمینه شناسایی شته های رز و روابط میزبانی آنها، زنبور پارازیتوئید Aphidius popovi Stary (1978) (Hym.: Braconidae) از روی شته های پارازیته شده جمع آوری شده از روی گل محمدی Rosa damascena جداسازی گردید. این اولین گزارش از وجود این گونه در ایران می باشد. این گونه اولین بار از ازبکستان جمع آوری و شناسایی شده است. نمونه ها توسط دکتر پیتر استاری از کشور چک شناسایی گردید.
نمونه ها در تاریخ 24/6/ 83 از مزرعه گل محمدی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع واقع در کیلومتر 16 اتوبان تهران-کرج جمع آوری گردید. در مجموع 4 حشره ماده و 6حشره نر جمع آوری شد. نمونه های زنبور در موزه بندپایان منابع طبیعی وابسته به مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نگهداری می شود.
زنبور A. popovi گونه ای نزدیک به Aphidius rosae Hal. وHal. Aphidius absinthii است. اما در این گونه بخش انتهاییR1 بسیار کوتاه بوده و زاویه بین چشم های ساده بیش از 90 درجه است. رنگ عمومی بدن در افراد ماده نارنجی مایل به زرد، قسمت فوقانی سر و ناحیه اطراف چشم های ساده به رنگ قهوه ای تیره، لوب های میان و پس گرده دارای نقاط تیره، بال ها مات، رگبندی خاکستری روشن، غلاف تخمریز قهوه ای مایل به خاکستری، شاخک 16-17 بندی، نخی شکل و به قسمت میانی شکم می رسد، طول پترواستیگما در بال جلو به اندازه 5/3 تا 4 برابر عرض آن، بخش انتهایی رگ R1 بسیار کوتاه. پروپودئوم تقسیم شده، واجد 3 تا 4 مو در هر یک از لوب های فوقانی، بند دوم شکم دارای 12 تا 13 شیار در ناحیه جلویی پهلویی، طول بدن 2 تا 6/2 میلیمتر، افراد نر نسبت به افراد ماده رنگ تیره تری داشته و دارای شاخک 19 بندی هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p337870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!