نگرش تاگزونومیک بر جنس Echinops L از قبیله Echinopeae و تیره Asteraceae در ایران، 14 گونه جدید و کلید شناسایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در میان جنس های تیره Asteraceae جنس Echinops L. در ایران از وسعت و دامنه گسترش جغرافیایی زیادی برخوردار است و در عین حال اطلاعات گیاهشناسی در مورد آن منحصر به چند مقاله و فلورا ایرانیکا می باشد. در طی سالها مطالعه گیاهشناسی، این جنس مورد توجه مولف بوده و در یک کار منسجم مورد بررسی و بازنگری تاکزونومیکی قرار گرفته است. در این مقاله با نگاهی به صفات و خصوصیات تاکزونومیکی این جنس، کلید شناسایی بخش ها و کلید شناسایی گونه های آن ارایه می گردد. در ضمن چهارده گونه جدید از این جنس که متعلق به Sect. Oligolepis Bunge و Sect. Rytrodes Bunge می باشند به جهان گیاهشناسی معرفی می گردد. نامهای گونه های جدید که به مجموعه نامهای 54 گونه ای فلورا ایرانیکا از ایران اضافه می گردد عبارتند از:Echinops abazariae Mozaff.، E. austro-iranicus Mozaff.، E. avajensis Mozaff.، E. delicatus Mozaff.، E. kazerunensis Mozaff.، E. kermanshahanicus Mozaff.، E. khansaricus Mozaff.، E. khuzistanicus Mozaff.، E. laricus Mozaff.، E. leiopolyceroides Mozaff.، E. psammophilus Mozaff.، E. sabzevarensis Mozaff.، E. shulabadensis Mozaff.، E. viscidulus Mozaff.
در ضمن یادآوری می نماید که چهار گونه از این جنس در مجلات علمی گیاهشناهسی بچاپ رسیده که تعداد گونه های این جنس در ایران را به 70 گونه ارتقا می دهد، که نامهای آنها عبارتست از:E. longipenicillatus Mazaff. & Ghahr.، E. procerus Mozaff.، E. shahrudensis Mozaff. & Ghahr.، E. taftanicus Mozaff. & Ghahr.
در ضمن اطلاعات ارایه شده در متن مقاله بهمراه گونه های معرفی شده در فلور ایران به زبان فارسی قبیله Echinopeae ارایه شده است.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
197
لینک کوتاه:
magiran.com/p337907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!