بررسی تاثیر چند محصول بیولوژیکی و حشره کش فوزالن در کنترل پروانه بذر خوار تاغ Proceratia caesariella در مناطق بیابانی استان یزد

پیام:
چکیده:
تاغ به عنوان یکی از گیاهان مقاوم به خشکی در سطحی بیش از 100000 هکتار جهت تثبیت ماسه های روان اراضی بیابانی استان یزد مورد استفاده قرار گرفته است. ولی متاسفانه در بیشتر این مناطق، از چندی پیش با مشکل بذرخوار تاغ مواجه شدند. در این پژوهش میزان اثر سه محصول بیولوژیکی (دیفلوبنزرون، باکتوسپئین، Delta B.t) و حشره کش فوزالن روی یک گونه بذرخوار تاغ در شرایط آب و هوایی استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایش در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با پنج تیمار (با احتساب شاهد) در چهار تکرار انجام شده است. قبل از اعمال تیمارها آماربرداری از لاروهای زنده آفت انجام وسپس محلول پاشی با ترکیبهای مذکور انجام شد. یک هفته و دو هفته بعد از شروع آزمایش، تعداد لاروهای زنده شمارش گردید. داده ها با فرمول آبوت تصحیح و نتایج مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج مقایسه میانگین ها (به روش دانکن) حاکی از آن بود که حشره کش فوزالن در همان روز اول اثر کرده و اختلاف معنی داری با دیگر ترکیبها داشت. اثرات سه محصول بیولوژیکی مورد آزمایش به تدریج پس از هفت روز نمایان شده و تیمار باکتوسپئین با بقیه تیمارها تفاوت معنی دار داشته و با میانگین تاثیر 54 درصد بهترین اثر را در این مدت داشته است (P<0/05). پس از چهارده روز تیمار Delta B.t با میانگین تاثیر 53 درصد بهترین اثر را در دراز مدت دارا بوده است. ضمن اینکه اگر این فرآورده ها در اواخر دوره تخمگذاری آفت مصرف شوند لاروهای سنین اولیه فرصت بیشتری برای تغذیه از این فرآورده ها پیداکرده و به طور اصولی نتایج بهتری عاید خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p338762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!