مقایسه سه نوع رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، گیمسا و هماتوکسیلین و ائوزین با هماتوکسیلین طولانی مدت برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در بیوپسی های معده افراد مبتلا به گاستریت مزمن

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به فراوانی بروز بیماری های آماسی دستگاه گوارش فوقانی و اثبات نقش هلیکوباکترپیلوری در پاتوژنز آنها، مطالعه ای جهت ارزیابی توانایی روش های مختلف رنگ آمیزی در شناسایی این باکتری طراحی شد.
روش بررسی
طی یک مطالعه تحلیلی مقطعی، 50 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه های دانشگاه علوم پزشکی ایران که از علایم دستگاه گوارش فوقانی رنج می بردند، انتخاب شده و تحت اندوسکوپی قرار گرفتند. سپس نمونه های بیوپسی تهیه شده با 3 روش رنگ آمیزی شامل گیمسا، هماتوکسیلین و ائوزین معمولی(H&E=Haematoxylin and Eosin) و هماتوکسیلین و ائوزین با هماتوکسیلین طولانی مدت، رنگ شده و با استفاده از آزمون آماری مک نمار توانایی آنها جهت تشخیص هلیکوباکترپیلوری مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
رنگ آمیزی گیمسا و H&E با هماتوکسیلین طولانی مدت در 27 بیمار(54% بیماران) و رنگ آمیزی H&E معمولی در 21 بیمار(42% بیماران)، H.pylori(Helicobacter Pylori) را نشان دادند. میزان همخوانی رنگ آمیزی گیمسا و H&E با هماتوکسیلین طولانی مدت، 100% بود در حالی که میزان همخوانی رنگ آمیزی H&E معمولی با این دو رنگ آمیزی، 88% و حساسیت آن، 77% بود.
نتیجه گیری
رنگ آمیزی H&E با هماتوکسیلین طولانی مدت دارای حساسیتی معادل رنگ آمیزی گیمسا است و به علت سهولت انجام کار و عدم نیاز به رنگ آمیزی اضافی، جهت تشخیص سایر موارد پاتولوژیک، جایگزین مناسبی برای رنگ آمیزی های H&E و گیمسا محسوب می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p342426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!