اثر دسموپرسین در درمان رنال کولیک حاد و مقایسه آن با پتیدین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از معضلات بخش های اورژانس و بیماران سرپایی، تسکین دردهای شدید ناشی از کولیک کلیوی است. با وجود اینکه یکی از درمان های انتخابی برای رفع درد در این بیماران معمولا داروهای مخدر است، ولی به علت محدودیت های فراوان به لحاظ وجود عوارض، احتمال سو استفاده و عدم دسترسی، امکان استفاده عملی از آنها در اکثر موارد وجود ندارد. یکی از داروهایی که اخیرا به عنوان مسکن مناسب از آن نامبرده می شود قطره دسموپرسین (DDAVP) است که به دلیل به مصرف استنشاقی و اثرات فیزیولوژیکی آن در کاهش درد بیماران کولیک کلیوی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به عدم مشاهده اثر ضد درد قابل توجهی از این دارو در بعضی از مطالعات، این تحقیق به منظور مقایسه اثر ضد درد دسموپرسین با پتیدین در بیماران کولیک کلیوی انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه که یک مطالعه مداخله ای است 68 بیمار مبتلا به کولیک کلیوی که شامل 25 زن (7/36%) و 43 مرد (3/63%) بودند انتخاب و در دو گروه 34 نفره به طور تصادفی تقسیم شدند. در گروه اول 25 میلی گرم پتیدین از راه عضلانی و در گروه دوم 40 میکروگرم دسموپرسین از طریق بینی تجویز شد. شدت درد بیماران قبل از درمان و در فواصل زمانی 10 و 30 دقیقه بعد از شروع درمان با پرسشنامه شدت دردMcGill سنجیده شد و نتایج با استفاده از آزمونهای t زوجی و مستقل و کای اسکوار تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در گروه پتیدین میانگین شدت درد بیماران از 6/0±7/12 قبل از درمان، به 5/0±1/10 در دقیقه 10 و در دقیقه 30 درمان به 5/0±9/2 رسید. در گروه دسموپرسین میانگین شدت درد بیماران از 8/2±5/11 قبل از درمان به 6/0±1/10 در دقیقه 10 و در دقیقه 30 درمان به 5/0±5/9 رسید. اختلاف معنی داری در میزان کاهش درد و پاسخ به درمان دو داروی دسموپرسین و پتیدین مشاهده شد (P<0.01).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که دسموپرسین در کاهش درد بیماران مبتلا به کولیک کلیوی موثر نیست و از نظر میزان کاهش درد هنوز پتیدین از داروهای انتخابی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p348705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!