فاشیاتومی بجای آمپوتاسیون در سندرم کمپارتمانت ناشی از ترومای اندام در بیماران زلزله زده شهرستان بم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم کمپارتمانت اندام بدنبال له شدگی (Crush injury) در بیماران زلزله زده یکی از معضلات اصلی تشخیص و درمان می باشد. در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان مناسب باعث افزایش فراوانی نسبی آمپوتاسیون اندام و عوارض روحی و روانی بعدی می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر فاشیاتومی در بیماران با سندرم کمپارتمانت پیشرفته بر احتمال آمپوتاسیون و همچنین عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت موضعی و عوارض کلیوی بدنبال فاشیاتومی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای کلیه بیماران زلزله زده که از منطقه زلزله زده شهرستان بم به بیمارستان الزهرا (س) مراجعه کرده بودند از نظر معاینه کامل اندام بررسی شدند و در صورت لزوم، فشار کمپارتمانت در این بیماران اندازه گیری شد و پس از مایع درمانی مناسب عمل فاشیاتومی جهت بیماران انجام شد. پس از عمل عوارض کوتاه مدت و دراز مدت نظیر خونریزی، عفونت، تب و همچنین سرانجام عمل بر اساس نیاز به آمپوتاسیون ثبت گردید. عملکرد کلیوی بیماران از طریق اندازه گیری سطح کراتینین سرم ارزیابی شد. بیماران در زمان ترخیص از نظر عملکرد اندام مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از 255 بیمار مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان الزهرا (س)، 20 بیمار دارای کمپارتمانت پیشرفته در 26 اندام بودند که تحت عمل فاشیاتومی قرار گرفتند. 11 مورد نبض اندام داشتند ولی همگی دارای سفتی و تورم اندام و اختلال حرکت و حس اندام بودند. 5 بیمار قبل از عمل افزایش میزان کراتینین سرم تا حد 2 mg/dlداشتند که تا 2 ماه بعد از عمل عملکرد کلیوی به سطح طبیعی خود برگشته و همه بیماران حجم ادرار مناسب پیدا کرده بودند. در 3 بیمار آمپوتاسیون عضو انجام شد.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که انجام فاشیاتومی در موارد سندرم کمپارتمانت پیشرفته نه تنها عوارض کلیوی واضحی ندارد بلکه می تواند فانکشن عضو نجات یافته را در حد قابل قبول امکان پذیر سازد و بیمار از نعمت وجود اندام محروم نگردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p348722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!