شناسایی و شیوع TTV به روش PCR در پلاسمای اهداکنندگان و مصرف کنندگان خون در تهران، سال 1383-1382

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه انتقال خون به عنوان یک درمان حیاتی، نقش مهمی در پزشکی بالینی پیدا کرده است اما این روش درمانی همیشه با خطر انتقال عوامل عفونت زای ویروسی مانند هپاتیت و رتروویروس ها همراه می باشد. در سالیان اخیر، تحقیقات زیادی با هدف شناسایی این عوامل صورت گرفته است. نتیجه این تحقیقات در سال 1997 موجب شناسایی ویروس TTV توسط نیشیزاوا گردید. هدف از انجام مطالعه با توجه به عدم وجود گزارش مشابه در ایران، بررسی و تشخیص TTV در جمعیت اهداکنندگان و مصرف کنندگان خون، تهیه کیت TTV-PCR و راه اندازی روش کار بود.
مواد و روش ها
مطالعه انجام شده از نوع توصیفی (Descriptive) بود. در این مطالعه، 250 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور، هموفیلی و دیالیزی همراه با 250 اهداکننده خون مراجعه کننده به سازمان انتقال خون مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج DNA، با روش Semi nested- PCR یا PCR دو مرحله ای ناحیه مورد نظر از DNA ویروس تزاید (Amplify) پیدا کرد و سپس با انجام الکتروفورز بر روی ژل آگارز 2%، نتایج به صورت باندهای قابل رویت مشاهده گردید. اطلاعات توسط آزمون آماری کای دو (Chi-square) ارزیابی شد.
یافته ها
جمعیت آماری مورد مطالعه شامل 250 بیمار بود که نتیجه آزمایش 9/66% از بیماران مثبت و 1/33% منفی بود. همچنین آزمایش TTV-PCR در 250 اهداکننده خون به عنوان افراد سالم انجام شد و نتیجه آزمایش 41% آن ها مثبت و 59% آن ها منفی بود. با توجه به آزمون آماری x2 ارتباط معنی داری بین نتایج آزمایش در گروه شاهد و بیماران وجود داشت (0001/0=p).
نتیجه گیری
از نتایج به دست آمده می توان چنین استنباط نمود که TTV میزان شیوع بالایی در بین بیمارانی که خون دریافت می کنند و همچنین اهداکنندگان سالم خون دارد. علاوه بر این نتایج نشان می دهد که احتمالا انتقال خون تنها راه انتقال این ویروس در جامعه انسانی نبوده و تحقیقات نشان داده که راه های دیگری نظیر راه مدفوعی دهانی را نیز می توان برای این ویروس در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p353233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!