تاثیر خانواده در گرایش به مصرف سیگار دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران، سال 1382

پیام:
چکیده:
مصرف سیگار، اولین علت قابل پیشگیری از مرگ و میر در دنیا می باشد. از آنجایی که محیط خانواده در بوجود آمدن رفتار نوجوان نقشی بنیادین دارد، لزوم بررسی ارتباط مصرف سیگار اعضای خانواده و گرایش به مصرف آن در نوجوانان اهمیت به سزایی دارد.
برای نیل به این هدف مطالعه ای بر اساس پرسشنامه های سازمان بهداشت جهانی و طرح جهانی دخانیات جوانان (GYTS) طراحی گردید که در آن از 1095 دانش آموز دبیرستانی به طور تصادفی در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. پرسشگری در سال های 1381 و 1382 به عمل آمد.
بر اساس نتایج این مطالعه 28.9% دانش آموزان (25.5% پسران و 30.8% دختران) به صورت گهگاهی سیگار مصرف می کردند (0.07=P) و 4.4% دانش آموزان (1.6% دختران و 6.0% پسران) به صورت روزانه سیگار می کشیدند (0.001=P).
23.6% دانش آموزانی که هیچ یک از افراد خانواده آنها سیگار نمی کشیدند، به طور گهگاهی سیگار می کشیدند در حالی که 53.4% دانش آموزانی که بیش از یک نفر از اعضای خانواده آنها سیگاری بودند مصرف سیگار گهگاهی داشتند (0.0001=P). این شیوع برای مصرف سیگار روزانه دانش آموزان به ترتیب 2.6% و 14.3% بود (0.0001>P).
27.3% دانش آموزان که با هر دو والد خود زندگی می کردند به صورت گهگاهی مصرف سیگار داشتند در حالی که این میزان در دانش آموزانی که با یکی از والدین خود زندگی می کردند، 52.4% می باشد (0.0001>P).
نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که برای پیشگیری از تجربه شروع و ادامه مصرف سیگار در این دوره سنی، آموزش و تشویق برای قطع مصرف سیگار اعضای خانواده و تلاش در ایجاد و حفظ یک محیط آرام و صمیمانه در خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p370413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!